Renovering af indvendig del af ydervæg - konstruktion?

Hej LDS

Jeg er ved at renovere vores soveværelse. Dvs opgravning, gulvvarme, efterisolere loft, ny dampspærre mv. Alt dette har jeg efterhånden helt styr på.

Jeg er dog i tvivl om den østvendte væg, som er en ydermur. Se billede - her har jeg netop taget den oprindelige gips af.

Konstruktionen i dag er (set udefra): mursten, asfaltlignende pap på de bærende stolper, 80-100mm isolering og så tværgående forskallingsbrædder, som det ses på billedet.

Hvordan ville I lave konstruktionen? Isoleringen ligger rigtig fint, men er noget tynd. Og de mørke plamager øverst er kuldebroer fra den elendige loftsisolering, som skiftes.

Mine tanker:

1/ Sætte 45mm reglar på, 45mm ekstra isolering og dampspærre (soveværelset er 22kvm, så det går nok at der tages lidt fra rummet). Dampspærren skal jo nok sidde på de nye reglar pga 1/3 reglen, selvom det indtallationsmæssigt (el mv) ville være bedst, den var lidt længere inde.

2/ Udskifte det hele med Kingspan. Problemet er at prisen på Kingspan er blevet 1.500 kr pr pakke med 3,6 kvm i. Plus det skal skæres rundt om mange skråbånd, som I kan se.

3/ Overveje at lade den nuværende isolering blive, putte 1-2 cm polystyren på hele fladen for at bryde kuldebroer, og så gips derpå.

Jeg monterer 1 lag Fermacell til slut.

Mvh Emil
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du overvejet varmvægplader? Du vil så kunne lime fermacell udenpå hvis det skal være skruefast.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Når nu du har plads nok er det oplagt at lave det som en helt traditionel opbygning:

75 mm lægter
75 mm isolering med lavest mulig lambdaværdi
Dampspærre der tætnes ordentligt ( også i kabelgennemføringer )
15mm fibergips limet i samlingerne

Hvis du sørger for dine lodrette lægter ikke kommer til at stå udfor de eksisterende undgår du kuldebroer.

Selvbygger med stort S. 
Det hælder jeg også mest til. Den traditionelle.

Og hvad er nøglen til at undgå de klassiske indvendig-isolerings-mareridt? -En ultratæt dampspærre?

Jeg er mest bekymret for de to stikkontakter, jeg skal have. Men da jeg også skal lave en væg-til-væg sengegavl i noget egetræ, kunne jeg overveje at føre stikkontakterne ud i den (såfremt det kan laves lovligt) og dermed undgå perforering af dampspærre.

Væggen er i øvrigt knastør bagved. Der er god ventilation på bagsiden. 
Varmvægplader med EPS har samme eller bedre isoleringsværdi som glas/stenuld - men de er mere tætte qua det er EPS som ikke kan opfugtes, tidligere har man kunnet få dem med PUR-skum og fermacell pålimet - det var toppen af poppen.

Om man kan lide at have træ bagved noget der er diffusionstæt er individuelt men den lever du allerede med når du lukker træ inde bag en dampspærre. Til ydervæg synes jeg selv varmvæg-pladerne er nemmere at arbejde med end tradionel forsatsvæg - og konstruktionen er varmeteknisk bedre da der ikke er nogen kuldebro der går igennem til bagkant af vægpladen ligesom ved traditionel forsatsvæg.

Stikkontakter i en sengegavl tror jeg ikke der er lovligt mm den er en fast del af væggen?

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
BOFH - oprindeligt var der dampspærre på væggen ligesom resten af huset og loftet. Den har helt sikkert ikke været tæt, men der er knastørt overalt jeg åbner op.

Kunne jeg i princippet ikke bare sætte træstolperne til en forsatsvæg på 20mm polystyrenstrimler og så eliminere kuldebroer?

Min anke med varmvægsplader er prisen. De koster ca. det samme som huset pr. plade (medmindre Jem og Fix’ er fine nok?) og er kun 60cm brede. Det er nærmest en tredobling af prisen ift. en alm forsatsvæg.
Du kan sætte 45 mm reglar vandret - dampspærre og så forskalling lodret pr. 45 cm . På den måde får du ingen kuldebro, isolering på tværs af oprindelig isolering og plads til el installation. Så kan du bruge 12,5 mm 90 x120 cm fermacel retkant som limes i kanter. 
Forfra dåse må gerne trykke dampspærre lidt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 26-09-2022 15:26:09

Du kan sætte 45 mm reglar vandret - dampspærre og så forskalling lodret pr. 45 cm . På den måde får du ingen kuldebro, isolering på tværs af oprindelig isolering og plads til el installation. Så kan du bruge 12,5 mm 90 x120 cm fermacel retkant som limes i kanter.
Forfra dåse må gerne trykke dampspærre lidt. 

Hm det var en god idé. Jeg har i øvrigt købt 900x2500 Fermacell retkantet. Så jeg skal sikkert også til kiropraktor inden længe. 😊 Men så minimerer jeg samlinger. 

Tak for input allesammen. 
Du har købt dem ! jeg bruger altid 900 x 1250 Jeg vil hellere lave samlinger end have dårlig ryg.   
Men med hjælp kan det nok gå an. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis