12 v halogen -> LED

Hej,

Beklager på forhånd for det måske dumme spørgsmål 😅
Vi har i dag 12 halogen 35 watts spots på vores badeværelse. De kører på 2 120va 12v trafoer med jernkerne. Der er desuden en lysdæmper sat på.

Kan man ikke uden videre skifte de gamle halogen lyskilder ud med nye LED lyskilder?

Kan ikke helt blive klog på det😅
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal have en strømforsyning til LED pærer. Lysdæmperen skal være egnet til LED pærer.

fase
S. Fabrin skrev den 24-09-2022 23:18:58

Du skal have en strømforsyning til LED pærer. Lysdæmperen skal være egnet til LED pærer.

 Tak for svar. Det der forvirrer mig, er at jeg har prøvet skifte et par stykker til LED og det fungerer ganske fint.

Du har ikke fortalt noget om, hvilke LED pærer du bruger, så derfor er svaret som det er. 
Hvis dine LED pærer virker uden skift af forsyningen, kan du fortsætte.

fase
Men du når nok til at når sidste halogen pære tages ud så virker lys dæmper ikke. Men det kommer jo bare an på en prøve der sker ikke noget farligt ved det. 
Og med en jernkerne trafo kan det blive svært at få en dæmper der virker.
MEN fortsæt og lad os håbe du har fundet de rigtige pærer så det også kan virke. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange trafo systemer til halogen kræver en mindste last for at kunne slukke/tænde, og hvis man er under denne mindste last, får man "blinkende lygter" ud af det.
Som EV elmand skriver, så forsøg at skifte flere og flere af pærene, evt. 1 ad gangen, til du opnår ustabilitet, og så kan du sætte 1 mere halogen pære tilbage, og så har du trods alt sparet en del watt.

Alternativt så gå "all the way" og skift til en LED dæmper og LED driver, og så skifter du bare alle pærene på én gang, men så skal du have en elektrikker på, da det er fast installation.

 

Annonce
Har samme type installation og fandt nogen LED pærer hos greenline som ved tænding kræver en større spænding og dermed snyder trafo og dæmper i gang. Det virker ok men de var lidt dyre…. Der er allerede røget en af dem og der er brændt en sikring af i en af dæmperne så alt i alt ikke den perfekte løsning…. Men billigere end at skifte hele installationen…


Tak for svar allesammen  
Jeg prøver mig frem med nogle dæmpbare LED lyskilder, så ser jeg hvordan det går.

Jeg har lige vedlagt et billede af lysdæmperen. Håber den bliver ved med fungere👍🏻
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis