Sammenkobling af Gasfyr og luft-vand varmepumpe

Hej LDS,
Winters Coming
Nuværende situation - Gasfyr Vaillant ecoTec plus 126/3-5 (GF)
Nært forestående udskift til fjernvarme. Men der er desværre leverings problemer på fjernvarme units.

Jeg har en varmepumpe luft-vand stående som har en COP på ca.4 det er en OK værdi selv med de høje elpriser. Nuværende pris på min gas er 32kr /m3.

PW020-KFXLR er varmepumpen(VP).
Mig bekendt er VP uden cirkulations pumpe. Er det muligt at tilslutte VP til retur på GF så GF driver systemet men VP varmer vandet?
Eller vil det resultere i at fyret tror der ikke er forbrug da returen er "varm"

Nogle der har bud eller har lavet forsøget og fået det til at virke?

mvh S



7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det skal nok virke. Fyret kører ikke efter returens temperatur. Den kører efter den fremløbs temperatur som du indstiller.
Altså vil varmepumpe holde fyret slukket ( som jo er meningen) så længe den kan følge med. Hvis VP ikke kan opretholde fremløbs temperatur så starter gasfyr op.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er et godt svar elmand.
Nu kan jeg godt se der mangler noget infomation om varmesystemet.
Det er radiatorer og med en cirkulationspumpe CP siddende i GF. Nu har jeg stået og kigget en del på GF og CP kører ikke hele tiden. Så den kører vel efter behov.
Min VP har ikke CP og det gør jo at jeg er nødsaget til at tilslutte VP i serie med returen......
Ahh jo mere jeg skriver, kan jeg godt fornemme at der skal en skitse til, med nuværende og det som jeg har tænkt mig at gøre.
Forhåbentligt kan dette medvirke til at forklare mine tanker.
Eventuel skal der en ekstra cirkulations pumpe på, så VP kan køre systemet uden GF. Så står GF kun for brugsvand.
Men hvis den interne CP kan bruges ville det være at foretrække, da det reducere investeringen.
Bemærk, der er fjernvarme på vej ind, men tidligst ibrugtagning 2. kvartal 2023.
Kan du ikke programmere gasfyr så pumpen kører konstant. 
Eventuelt tage den ud af Gasfyr styring om monterede den direkte. ( går ud fra at det er 230V pumpe) Ellers får du kun varme igennem fra VP når fyret også vil køre. Varmepumpe skulle gerne køre næsten hele tiden. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja pumpen skal blive og hvis den ikke kan programmeres til konstant kørsel så skal den have konstant strøm. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej igen,

lige en status på det. Hmm har ikke fået sluttet varmepumpen til, men der er nu lavet så VP kan komme ind på returen til GF.
Forhåbentligt, vil jeg få det afprøvet inden længe. Og så kommer der en ny opfølgning.

Og tak for svarene i er kommet med.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis