Svømmende gulv i skur

Jeg har opført et skur på ca. 10kvm, som er blevet isoleret og blot skal være frostfrit. Der vil blive tilført en lille varmekilde til de rigtig kolde måneder.

Jeg skal i gang med gulvet, hvor det ikke er støbt beton. Problemet er, at vores grund ligger hvor der engang har været et teglværk, så når man kommer blot 30cm ned i jorden består det er mursten/tegl, som er rigtig godt komprimeret og ikke til at grave i. Jeg vurderer at jeg nok ikke kommer længere ned end 15cm fra underkanten af døren.

Overvejer at lave et svømmende gulv med enten 1 eller 2 lag styrolit plader på 10mm tykkelse, hvor jeg direkte ovenpå ligger vandfaste krydsfinerplader - selvfølgelig med behørig afstand til væggen. 

Nogen der har prøvet en sådan løsning før eller sidder inde med viden om det er en god løsning eller der er en anden smart måde at udføre det på? 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har gjort det i et skur, 10cm. styorlit i bund, derefter gulvspånplader ovenpå som er limet.
Det har holdt uden problemer. 
Styrolitplader på i alt 10-20 mm isolerer næsten intet.
Når skuret normalt blot skal holdes frostfrit vil det være bedre at randisolere, så langt ned som du nu kan. Gerne med 100 mm tykkelse. Så vil du få gavn af jordvarmen, og kan spare på “tilskudsvarmen”.
Gulvbelægning kan også være alm. betonfliser på plastdug over sand.

Søren O
Søren O skrev den 24-09-2022 17:59:13

Styrolitplader på i alt 10-20 mm isolerer næsten intet.
Når skuret normalt blot skal holdes frostfrit vil det være bedre at randisolere, så langt ned som du nu kan. Gerne med 100 mm tykkelse. Så vil du få gavn af jordvarmen, og kan spare på “tilskudsvarmen”.
Gulvbelægning kan også være alm. betonfliser på plastdug over sand.

 Det skal heller ikke isolere, som sådan men mere være et beskyttende lag mod fugt. Men måske du har ret, at man blot kunne lave 100mm randisolering og ligge en dampspærre i bunden, hvorefter der kommer strøer os så trægulv. På den måde vil gulvet også få lidt ventilation.

jhb skrev den 24-09-2022 17:29:27

Jeg har gjort det i et skur, 10cm. styorlit i bund, derefter gulvspånplader ovenpå som er limet.
Det har holdt uden problemer. 

 Ok, tak for info. Hvis du ligefrem har lagt gulvspånplader, så er der jo nærmest ingen fugt. Har du lagt en dampspærrer i bunden?

Nej, men spånpladerne er blevet malet på begge sider med Gori 88, derefter lakert på oversiden med halv blank skibslak.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også