Tryktab på varmeanlæg

Hej godtfolk

Vi har i sommers overtaget en større ejendom med pillefyr, vi nåede lige at have fyret tændt kort inden det blev slukket for sommeren og her virkede alt upåklageligt mht. varme. Nu hvor jeg vil have tændt op, støder jeg på lidt udfordringer med at få varmen ordentligt igang på 1. Salen og jeg synes også jeg mangler lidt “effekt” ift fremløbstemperaturen - Efter et par dage fandt jeg ud af at cirkulationspumpen til gulvvarmen på 1.salen havde sat sig, den blev motioneret og kører igen og det har selvfølgelig gjort en forskel, men jeg mangler stadig noget varme synes jeg.
- Jeg har et tryktab på manometeret i teknikskabet inde i huset, jeg kan fylde op til 1 bar og efter en dag/halvanden er den nede på 0,5 som på billedet og bliver der, den falder ikke yderligere ned.
Manometeret nede på fyret ved ekspansionsbeholderen kan jeg fint holde tryk på, uden tab. - Det er her det bliver mystisk for mig, hvorfor er der 2 forskellige tryk på samme system?
- Min mistanke går på ekspansionsbeholderen, jeg har samtidig set noget vand fise ud af en automatisk udluftningsventil, efter jeg har fyldt vand på og det er blevet varmet op.
- Jeg har prøvet at banke på ekspansionsbeholderen, men får lidt forskellige lyde frem afhængig af hvor på den jeg banker, jeg får ikke en tydelig “klokke” lyd, men der er noget resonans. Når jeg måler trykket i den, kommer der lidt vand ud af ventilen, er det normalt ift. kondens eller er det en klar indikator for at den er utæt i membranen?

Ift trykket skal det siges at jeg fik meget tydelige instruktioner fra tidligere ejer at de røde piler på manometrene bevist er sat lavt og det altså er max-trykket der må komme i anlægget.

Tak for jeres hjælp. 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der skal ikke komme vand ud af luft ventil på ekspansions beholder.  Bag denne ventil er der luft. og i neutral tilstand ( ingen vand på anlæg ) skal der være ca. 0,8 bar. Du kan lukke lidt vand af anlægget så manometer viser o bar og så puste ekspansions beholder op med kompressor indtil dæktryks måler viser 0,8 bar. 
Så kan du prøve at sætte tryk på til 1-1,2 bar. Det skal gerne være sådan at trykket stiger ret hurtig til de 0,8 bar da vandet så presses ind i ekspansion. derefter stiger det langsommere. Er der meget luft i anlægget som auto eller manuelle udluftere tager ud så skal der efterfyldes.
Det lille maks tryk kan man ikke overholde da trykket vil svinge afhængig af temperatur på kedlen. Maks tryk bestemmes af sikkerhedsventilen.
Jeg kan kun tolke de 2 forskellige visninger som fejl i en af manometrene. Sandsynligvis sætter viser sig fast i den ved gulvvarme.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik

Tak for dit input.

Ekspansionsbeholderen har allerede et tryk på ca. 0,7 bar da jeg målte den og der kom lidt vand ud, så den har ikke tabt trykket - men hvis membranen er utæt kan luftmængden jo bliver erstattet med vand i takt med jeg fylder på.

Den viser du nævner på manometeret ved gulvvarmen, den stiger fint  når jeg fylder vand på anlægget inde i den ende af huset(du kan se der er en påfyldningshane under) Det giver god mening at den viser 0,5 bar for der er stadig varme på huset, men mindre end der burde.
Når du måler lufttrykket i ekspansionsbeholderen SKAL det være helt uden tryk på radiatoranlægget, som om ekspansionsbeholderen var helt frakoblet.
To forskellige tryk på dit anlæg (i samme kote), kan kun lade sig gøre hvis anlæggene er adskilte, f.eks. med en varmeveksler. 

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis