Møbelflytter eller lignende værktøj til at skubbe rundt med en vaskemaskine?

Jeg har i den nærmeste tid brug for at flytte min vaskemaskine nogle meter frem og tilbage i mit bryggers - og adskillige gange.

Vaskemaskinen er en Miele på 96 kg og jeg vejer selv 65 kg og er ikke helt ung længere. Lad os bare nøjes med at sige, at jeg har svært ved at skubbe rundt med den alene.

Jeg har prøvet at lægge noget stof, køkkenrulle eller filt under fødderne i håb om at den ville glide lettere hen over gulvet, men det hjalp kun meget lidt.

Jeg har kigget på nogle produkter a la
https://www.24hshop.dk/hjem-og-fritid/varktoj/flytthjalpmedel/kinzo-mbelflytter
https://dealshoppen.dk/products/smart-mover-mobel-flytter
men anmeldelserne af denne type produkter er mildt sagt blandede på Amazon og deslige og de eneste butikker, hvor man kan købe den slags herhjemme, hører også til typen, som får meget blandede anmeldelser.

Nogen forslag til produkter/butikker? Jeg skal lige skynde mig at sige, at der er meget dårlig plads til at manøvrere rundt med en sækkevogn, hvilket er grunden til at jeg i første omgang leder efter en metode til at få maskinen til lettere at glide hen over gulvet uden at beskadige det.

Jeg skal bruge en løsning snarest, så jeg vil gerne undgå (scam)shops jeg ikke kender og ikke ved, om 1-2 dages leveringstid reelt betyder en måned.
Jeg har i den nærmeste tid brug for at flytte min... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Søren O skrev den 23-09-2022 12:35:49

Hvad med en 2-delt “møbelhund” eller 2 møbelhunde, så maskinen kan løftes een side ad gangen. Evt. 2 brede brædder 60 cm. lange med et hjul i hver ende.

 Så skal brædderne vist gøres fast på maskinen for at ikke bare vipper.

Jeg ville tage en krydsfinerplade og montere nogle låsbare hjul. Så kunne maskinen få lov at blive på pladen indtil projektet er helt færdigt.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

"Jeg har prøvet at lægge noget stof, køkkenrulle eller filt under fødderne i håb om at den ville glide lettere hen over gulvet, men det hjalp kun meget lidt."

Du skal nok bruge noget hård plast. Mylar ville nok hjælpe. 
Jeg har et skærebræt af tynd hård plastik. Jeg er ret sikker på at det ville hjælpe med at glide. 
En frysepose under fødderne ville også hjælpe, men det holder ikke. 
Mit "skærebræt" ser sådan ud.  Hård plast, under 1mm tyk og det er noget som kan glide   

Mht møbelhund - kan du ikke lade vaskemaskinen stå på den, også mens den vasker?   
Man kan jo selv lave sådan en møbelhund, på mål, med hjul med bremse.

Kermit: Om du bruger brædder eller krydsfiner er vel ligegyldigt, det er bredden der giver stabiliteten sammen med “ikke for store” hjul. Ideen med “den to-delte møbelhund” er at det er muligt alene at vippe vaskemaskinen op på “køretøjet”.

Søren O
JHB. Jeg har ikke anden information end alle andre i denne tråd. Men trådstarter angiver at han ikke kan håndtere den. 
Jeg er kun lidt over de 70 og vil nemt kunne håndtere en Miele vaskemaskine ved at vrikke den hen over gulvet indtil den kunne håndteres med en sækkevogn.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du kan trække del op på en plade, der ligger hen over et jernrør eller en rundstok. Når den er tilpas langt oppe ligger du en rundstok mere som den kan vippes ned på. Det kan være en fordel med 3 rør, så du kan flytte det bagerste foran efterhånden. 
Her er princippet i lidt større skala: https://media.lex.dk/media/21141/standard_compressed_Forfaedrenes_grave.jpg

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Annonce
Lige en opfølgning, hvis nogen skulle læse med her i fremtiden:

En frysepose - som DLG foreslog - var faktisk den mest effektive metode, når vi talte om at sætte noget under fødderne - og det holdt sådan set udmærket ved det korte forsøg jeg foretog.

Køkkenrulle, stof, filtpuder eller sæbevand var mindre bevendte metoder. Nu handler det jo også om forholdet mellem maskinens vægt, friktionen mellem fødderne og gulvet og min egen vægt/styrke eller mangel på samme.

Almindelige møbelhunde blev afvist fordi jeg ikke selv ville være i stand til at vippe den op på sådan nogle.

En sækkevogn ville give nogle praktiske udfordringer pga. pladsforholdene. Måske det havde fungeret, men jeg forsøgte ikke.

Til sidst endte jeg op med nogle transportruller med gummibelagte hjul fra Bauhaus:
https://www.bauhaus.dk/wagner-transportruller-max-200-kg-bla

De kan købes i løs vægt til 45 kr./stk., så jeg købte 4 stk. og brugte nogle brædder til at vippe maskinen. At bruge 180 kr. er bedre end at få ondt i ryggen.

De sælger også en anden model til 25 kr./stk. med rene plastic-hjul, men de er ikke velegnede til klinker (m/fuger), parketgulv osv. Det er ofte denne billigere type, man får med, når man køber et af de billige kits med løfter + 4 transportruller.

Modellen til 45 kr. var dog ikke perfekt: Det kræver nærmest et fuldstændigt plant gulv hvis ikke maskinen skal glide af den ene eller den anden transportrulle efter få centimeter. Et bryggersgulv med diverse fald og en maskines fødder, der er indstillet herefter hvor den stod, er ikke optimalt. Til sidst endte jeg op med at skubbe den på to transportruller, dvs. een i hvert af to diagonalt modsatte hjørner. Det gik da, men jeg skulle stadig konstant ændre på transportrullernes retning, hvilket var vanskeligere når den kun hvilede på to ruller i stedet for fire. Alt sammen helt i overensstemmelse med fysikkens love ;) Jeg har fuld forståelse for de gode såvel som de dårlige anmeldelser af denne type produkt - særligt dem med rene plastic-hjul - da succes-oplevelsen handler meget om forholdene. Set i bakspejlet vil jeg stadig mene, at det var den bedste løsning på mit lille problem. Havde maskinen vejet de mere sædvanlige 65 kg i stedet for 96 kg havde der ikke været noget problem.
Tak for tilbagemeldingen - det er god info for os andre.

Mvh. AllanE
Jeg skulle flytte et tungt skab alene, men fik god hjælp af en dåse silicone, hvor jeg sprayede et par pust under hvert ben på skabet. Det var dog parketgulv som var nederst.

En  vaskemaskine er noget af et skrummel at skulle flytte frem og tilbage alene. 
Hvis du mister grebet, kan det gå forfærdelig galt
Nej da, jeg kan vist godt klare den smule alene.
Gør det ikke!

På forhånd tak.
Oceanide
Man kan også gå all-in og købe en lav-profil palleløfter: https://www.ergolift.dk/palleloeftere/manuelle-palleloeftere/lav-profil-palleloefter/ - så skal man så bare lige finde en god måde at få den transporteret ind ad hoveddøren og rundt i huset :)

@AllanE Med hensyn til at få en møbelhund ind under fx en fryser, så viste en flyttemand mig (i dag faktisk), at han tippede møblet og satte møbelhunden ind under - men kun med den ene ende i gulvet, altså sådan at møbelhundens plade flugter med bunden af møblet mens det er tippet - og så vippede han stille roligt møblet ned sammen med hunden. Meget nemmere, end hvad jeg hidtil har forsøgt mig med :) 

Væsentlig pointe dog: Det var en god stor møbelhund.
asgerhallas skrev den 18-11-2022 22:58:24

Man kan også gå all-in og købe en lav-profil palleløfter: https://www.ergolift.dk/palleloeftere/manuelle-palleloeftere/lav-profil-palleloefter/ - så skal man så bare lige finde en god måde at få den transporteret ind ad hoveddøren og rundt i huset :)

@AllanE Med hensyn til at få en møbelhund ind under fx en fryser, så viste en flyttemand mig (i dag faktisk), at han tippede møblet og satte møbelhunden ind under - men kun med den ene ende i gulvet, altså sådan at møbelhundens plade flugter med bunden af møblet mens det er tippet - og så vippede han stille roligt møblet ned sammen med hunden. Meget nemmere, end hvad jeg hidtil har forsøgt mig med :)

Væsentlig pointe dog: Det var en god stor møbelhund.

Og endnu en god pointe, flyttemanden var sikkert mere veltrænet og erfaren end jeg forstår trådstsrteren er.

Men rådet er fint nok endda.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis