Hej allesammen,
Vi har en tagrende der drypper. Den drypper fordi hældningen er forkert. Vandet samler sig i en ende, som det har gjort i mange år, så nu er tagrenden rustet og utæt. Jeg vil gerne ændre hældningen og udskifte tagrenden.
Jeg har prøvet at bøje konsoljernene, som holder tagrenden, men det kan jeg umiddelbart ikke. Det bliver også noget juks at bøje i blinde og håbe at ramme noget rigtigt. I stedet tænkte jeg at afmontere konsoljernene og montere dem igen, med hæld på, lad os sige 3mm pr. m. Der er ca 4 meter, så den ene ende skal monteres 12mm længere nede end den anden. Problemet er her at jeg har ikke noget at måle efter. Bunden af sternbrædderne er ikke i vatter og har hældning den forkerte vej, så det er svært at måle efter dem. Jeg kan sagtens sætte en murersnor op mellem de to yderste konsoljern, til at måle efter, men hvordan ved jeg, kun med vaterpas, at hældningen er korrekt? Jeg kan bare vurdere at der er hældning og om det er meget eller lidt, men ikke om det er 3mm/m.
Alternativt, hvis jeg skal ud at investere i nyt værktøj, hvad skal det så være der kan hjælpe med sådan en opgave?