Eltilslutning ny vandvarmer

Hej LDS

Tænker at man gerne selv må tilslutte en vandvarmer! Men den gamle havde kun 3 ledere og den nye 5. Kan nogle hjælpe med hvordan den tilsluttes? Og da den nye er 5 ledet skal der så trækkes et nyt 5 ledet kabel fra tavlen for at det til at virke?
Vandvarmer Bosch TR4500T 80 liter
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej det må du ikke selv montere, hvis du gør det alligevel så skal du finde ud af om der er 230 eller 400V i det stik varmtvandsbeholderen kobles til. Du kan se i manualen hvordan dit kabel monteres ved hhv. 1 eller 2 faser.

Selvbygger med stort S. 
Skal du selv montere så skal der bruges en stikprop som passer til denne stikkontakt. Så er det ok lds arbejde. 
Montering af stikkontakten ser dog meget amatør agtig  ud. Jeg ser sort er jordleder og de andre er uvisse. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
For mig ligner det at der kun er fase og nul - altså 230V.
Jeg vil give ev elmand ret i at afbryderen ikke er monteret rigtigt. Der mangler aflastning.

Jeg ville måle efter, sætte aflastning på kablet og tilslutte den efter forskrifterne.
Da du er i tvivl og man ikke selv må lave det, vil jeg anbefale at du får en elektriker til
se på det.

Du skal overveje at få trukket 3 faser ud (400V). Jeg kan se på databladet, at det vil
gøre opvarmningen 3 gange hurtigere.
Som ev elmand skriver så er det en stikkontakt. Montagen er for at sige det pænt noget tvivlsom, så mål spændingen.
Du viser et kabel med fem ledere. 3 faser nul og jord. Du bør få det nuværende kabel i installationen skiftet ud med et 5 leder kabel. 
Monteringen af stikkontakten er fra venstre mod højre: Nul, fase, jord, fase og fase.

fase
Som stikkontakt er lavet nu ligner det 2 F altså 400 v. Men det skal måles for med de farver er det med meget tvivl. 
Det er ikke bare aflastning, ltså fastgørelse af kabel men også farvevalget. 
Er det lavet for mere end 50 år siden så er kablet ok. men der brugte man sort som N og rød som Jord, og sådan er det bestemt ikke monteret.
Det er tilsyneladende lavet langt senere men bare med en tilfældig gammel kabel. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis