Etablering af loft til kip

Hej, 

Efter at have læst med på siden en del, har jeg nu endelig fået mig meldt til. Jeg håber i vil hjælpe med mit projekt :) 

Jeg er ved at renovere 1. sal af et hus fra 1953. I den forbindelse laver vi lofter op til Kip. Vi har revet lofterne ned, og er ved at bygge nye lofter + skunkvægge.

Huset er forsynet med vingetegl med undertag, jeg regner det for værende diffusionsåbent. Det ligner en kraftig dug med glasfiber forstrækning

Min plan er at opbygge som følger:
Spær 127mm + 45mm regel / 95+70mm isolering (formstykker lamda 34)
Dampspærre
Krydsforskalling / 45mm isolering
Fibergips 12,5mm
Fuldspartle, filte og male
 
Huset skal inden for få år have nyt tag (muligvis allerede næste år). Planen er så at ligge yderlige isolering på udefra. I takt med projektet er skredet frem ad, er jeg kommet i tvivl om nogle ting:

1) Ventilation i tagkonstruktionen.
Jeg regner undertaget for difussionsåbent, da der lå isolering ud til undertaget før. Samt materialet ligner fiberdug/filt og ikke plast. Er det en korrekt vurdering? 
Samtidig har jeg fundet ud af at taglægterne ligger direkte på spærene, dvs. uden afstandslister. Gør det, det problematisk at isolerer helt op mod undertaget? 
 
2) Placering af dampspærrer.  
Jeg har besluttet at lave en varm skunk. I det ene rum bliver der slet ingen intet skunkrum. (ydermuren går relativt højt op). I det næste bliver der en lille skunk og i det sidste et lidt større rum. Vil det være ok at lade dampspærre kører ned sammen med skunkvæggen og tætne mod gulv? Eller bør den føreres langs taget til tagfod. Jeg er i tvivl om  
 
3) Vindplader
Ydermuren går stort set helt op til undertaget, så det er umiddelbart svært indsætte vindplader. Bør der alligevel sættes vindplader på, for at undgå træk i isolering?

Vh Mads 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det vil jo blive meget dyrt at varme op............

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Velkommen på lds.
1. Jeg mener ikke den type undertag er diffusions åben. Derfor vil jeg anbefale at overholde ventilations krav med 50 mm afstand og udluftning ved tagfod og i kip. Der hvor undertag bøjer nedad kan du måske gå under de 50 mm 
2. Rent fugt / varme mæssig kan du godt føre dampspærre ned langs skunk og så have varme skunk på bag siden. 
Men du får en del problemer med de tekniske som kommer fra skunk og ind igennem dampspærre. Det er både elkabler og radiator rør. Så jeg ville lade dampspærre følge de krå spær. Ja der bliver en del klister og lim omkring stolper, men det får du allerede øvelse i omkring hanebånd. 
3. Vindplader skal sidde ude på kant af isolering. Man kan bruges  de meget hårde glasuldsstykker. "terrænbats 
Jeg ville nok have stroppet den 45 mm regel eller lægte ned så blev plads til 95 mm isolering mere, Så var du fri for at ændre tagkonstruktion når den tid kommer. 
Jeg synes ikke det er nødvendig at sætte filt på spartlet fibergips. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Erik, 
Tak for svar, og tak for velkomsten. 

1) Jeg prøver at teste det. Har skåret et stykke af og tapet over en kop vand. Hvis du har ret, kan det undre mig at den gamle isolering har kunne ligge op til. Men det hænger måske sammen med den begrænsede isolering. 

2) Du har måske ret i at det arbejde man spare ved at kører dampspærene ned langs skunkstolperne, så i stedet skal ligges i at lave gennemføringer til rør mm. Mht. elkabler regner jeg med at de skal ligge i de yderste 45mm isolering. 

Hvordan bør man afslutte dampspærre mod gulv/ved yder væg? (der er jo netop ikke gulv i skunken, men lecanødder/indskud mellem bjælker) 

3) God idé med de hårde bats. Det virker oplagt når der er lidt plads. Bør de limes til spær? 
Du har selvfølgelig ret i at mere isolering ville være bedre. Men jeg tror det giver udfordringer med frihøjde over trappe opgang og nogle døre ville skulle rykkes. Hvis jeg ender med at lave ventilation mellem isolering og undertag, rykker jeg nok loftet lidt længere ind ad. 
Der er naturligvis mange ting der kan tale for og imod. Men man kan godt have en anden isolering tykkelse lige netop hvor trappen kommer op. 
Hårde bats kan bare sidde i spænd, men de skal kun være få mm "for store" da de stort set ikke kan give sig.
Det er altid svært at få dampspærre lavet helt korrekt ved tagfod i din situation. 
I den perfekte verden skulle den klæbes på muren, men kan det ikke lade sig gøre så må man lave det så godt som muligt. Måske i forbindelse med vindspærre at sætte et stykke dampspærre f.eks. 100 cm bred i klemme under denne-
Når så dampspærre kommer oppefra kan det tapes sammen 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også