Renovering af bord, lak, farve og bejdsning?

Hej - jeg håber I kan hjælpe en nybegynder som mig videre i dette projekt :)

Jeg har købt et gammelt bord med stole. Jeg synes det er for mørkt, så jeg overvejede at male det, men nogle steder er der små afskalninger, hvor det ligner at træet er lyst nedenunder, og jeg overvejer derfor om man kan slibe/fjerne lak og den mørke farve?

Jeg er i tvivl om hvilken træsort der er tale om og hvordan det overhoved er behandlet. Bordet har en rundet kant som ligner det er en anden type af træ end selve bordpladen. Hvis man kigger under bordet, er bordpladen mere rødlig (men ved ikke om den også er behandlet med noget) mens kanten er lysere. Er det korrekt at det nok er to forskellige sorter? 

Jeg ønsker at fjerne lak og den mørke farve for så at give det lyse bord lak igen. 

Hvor dybt går bejdsningen/farven typisk?
Hvis jeg forsøger at fjerne lak og farven, og det er grimt fordi farven er trukket ned, går jeg ud fra at jeg enten bare kan jeg så farve det igen, som nu hvor man kan se årene eller en helt dækkende farve? Eller er der noget jeg ikke har overvejet?

Er der andet jeg skal være opmærksom på?

Gode tips, råd og forslag er mere end velkomne. 
På forhånd tak. 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ligner teak finer som så er blevet bejdset mørkt. Fineren er ikke særligt tyk, omkring 1 mm, så du kan ikke slibe ret meget på det og bejdsen kan nemt gå ret dybt ned i træet. Du kunne prøve at slibe på bagsiden af bordpladen, der hvor bejdsen er løbet ned mellem samlingen i borpladen, og se om du kan slibe bejdsen væk der, det vil give dig en god indikation om det kan lade sig gøre at slibe bejdsen væk og komme ned til den rene finer. Hvis jeg skal være ærlig tror jeg ikke det kan lade sig gøre at få et pænt resultat.
Kermit_369
Kermit_369
1307 7860
Mit bud er nu at overflade og liste er bejdset eg og at undersiden er mahogni.

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

kurta
kurta
566 4800
Enig med Kermit_369. Overflade og kantlister er helt sikkert bejdset eg og undersiden mahogni. For at modvirke at pladen skal slå sig vil man altid også finere den på undersiden, og da den type mahogni var det absolut billigste finer, som man kunne købe, er det meget almindeligt, at det er lavet på den måde.
Den finer, som man brugte den gang, var typisk kun ca. 0,6 mm tyk, så der er ikke meget at slibe på, og da bejdsen var meget tynd og vandig, er der stor sandsynlighed for, at den er trukket helt i gennem fineren visse steder.
Som Perhans skriver, kan du jo prøve at slibe lidt på undersiden og se, om du kan slibe bejdsen væk uden at al fineren også ryger med. 
Grunden til at bordpladen på oversiden og listerne ikke umiddelbart ligner samme træsort, skyldes den måde det er skåret på. Men det er egetræ i begge tilfælde.
Normalt vil man også have givet undersiden en enkelt gang lak - igen for at modvirke, at pladen skal slå sig.
Det er lidt svært at se, hvad bordbenene er lavet af, men umiddelbart ligner det bøgetræ. Det var også helt almindeligt på den tid, hvor bordet er lavet, at det mest synlige blev lavet af egetræ, mens det øvrige blev lavet af bøgetræ, som er var væsentlig billigere og nemmere at have med at gøre, og hvor det utrænede øje ikke umiddelbart vil bemærke, at det er en anden træsort, når det er blevet bejdset.
Det er med stor sandsynlighed lakeret med syrehærdende lak (som ikke bruges mere), så hvis man begynder at slibe lak af, vil det normalt betyde, at man skal have fjernet al lakken, inden man smører ny lak på igen, hvis man vil undgå at der kommer plettet/skjolder, da syrehærdende lak er uopløselig og derfor vil rester typisk kunne se gennem den evt. nye lak.

Kurt B. Andersen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07 Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Hjælp til Bord
    Om Lav-det-selv (8 svar)
  2. Lysne mørkt træ
    Lav-Hobby (10 svar)
  3. Træsort
    Lav-Hus (8 svar)
  4. Renovering af stol
    Lav-Hobby (5 svar)
  5. Lak kanter på køkkenlåger!
    Lav-Hus (2 svar)
  6. Hæve/sænke bordplade restaureres
    Lav-Hobby (1 svar)
  7. Fine’r palisander sofabord
    Om Lav-det-selv (6 svar)
  8. Bord renovering
    Lav-Hobby (3 svar)
  9. Fjern bejdse og få liv i møblet igen
    Lav-Hus (2 svar)
  10. Hjælp til bejdsearbejde og efterbehandling med lak
    Lav-Hus (12 svar)

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Populært lige nu

1. Varme i skur
    Lav-Hus (læst 246 gange)
  2. Korrekt justering af shunt og cirkulationspumpe, hvordan?
    Fyr og opvarmning (læst 16697 gange)
  3. "Falke" - Jem og Fix's eget mærke
    Lav-Hus (læst 91616 gange)
  4. Skift fra Roth til Wavin gulvvarme styring
    Fyr og opvarmning (læst 238 gange)
  5. Pinholes i vores gulv efter flydespartel
    Lav-Hus (læst 239 gange)
  6. Luk skrue holder på campingvogne
    Camping (læst 242 gange)
  7. træpille produktion
    Fyr og opvarmning (læst 9946 gange)
  8. Spot i udhæng hvor høj IP
    Belysning (læst 977 gange)
  9. Møbelflytter eller lignende værktøj til at skubbe rundt med en vaskemaskine?
    Hårde hvidevarer (læst 555 gange)
  10. Simpel hjemmelavet træpillemaskine
    Grøn energi og sparetips (læst 24133 gange)
Foreslået video

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også