Skære fliser med en vinkelsliber - hvordan?

Hej

Jeg skal skære nogle vinkler i mine fliser med en vinkelsliber.
Er der nogen som har nogle tips til hvordan jeg får det bedst mulige resultat?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Med en fliseklinge (dvs. en uden tænder) og vand, men du får aldrig skåret det så pænt at kanten kan stå synlig.

Selvbygger med stort S. 
Ja. Det er primært for at klingen holder længere.

Selvbygger med stort S. 
Jeg vil lige tilføje at jeg har skåret masser er fliser og klinker med nogle billige Falke diamantskiver fra Jem&Fix uden brug af vand.
humseper skrev den 21-09-2022 12:54:37

Hej

Jeg skal skære nogle vinkler i mine fliser med en vinkelsliber.
Er der nogen som har nogle tips til hvordan jeg får det bedst mulige resultat?

 Havefliser, eller hvilken type flise ?


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Er det en flise eller en klinke!
Fliser kan fint skæres med en diamantklinge på den lille vinkelsliber, og man kan til nøds skære et par klinker alt efter hvor hårde de er. Diamant klingen holder dog ikke så længe hvis de er meget hårde.

Man kan leje en vådskærer i den lokale bygger. der er vand i et kar under skærebordet så klingen bliver kølet. det giver det pæneste resultat, hvis nu skæringen kan ses.




Det er 60*60 keramiske fliser til badeværelset.
Det hedder måske klinker?
Jeg har skåret mange bade værelses flise / klinker med lille vinkelsliber. Jeg plejer at arrangere det på er bord udenfor. Så laver jeg det sådan at der kan spændes et bræt henover så klingen følger bræt. 
Det er altid "bagkant" af klinge der river små splinter af så kanten bliver lidt flosset. Derfor holder jeg vinkel sliber klinge lodret medens jeg kun lige ridser igennem glasering. Så tilter jeg klingen nogle få grader så den skærer igennem flisen uden at røre ved glaseringen. 
Det bræt man bruger til at skære efter  kan ikke bruges mange gange samme sted. Man kommer nemt til at slibe lidt i den og så er det jo ikke lige mere. 
Skal det være vinkel ind i en flise skærer du hen imod hvor de 2 linjer mødes. Når du så er tæt på med begge linjer vendes flisen og der skæres lidt fra bagsiden. Det sidste kan godt være på frihånd. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis