Røgrør og pakning til brændeovn utæt

Nas29
Nas29
25 2980
Hej alle

Jeg har lige tændt op for vores (gamle) brændeovn i denne uge for første gang siden vi overtog huset. Det er en ældre Rais Arena brændeovn fra 1999.

Vi fandt dog hurtigt ud af at den er utæt. Dels er pakning omkring lågen trevlet lidt op og samtidigt er røgrøret utæt, da der er en masse sod/røg på de nymalede vægge. 

Har brug for lidt råd fra eksperterne:

1) hvordan får jeg tætnet mellem røgrøret og væggen? 

2) selve pakningen til lågen har en lille kant som kommer ind i en rille i låget og den har også 3 tynde stål tråde under selve kappen. Hvor kan jeg finde en sådan pakning som vil passe til min brændeovn eller kan den måske fixes på en måde? 

Jeg vil helst ikke bruge for mange kroner på den, da den desværre skal udskiftes inden maj 2023 pga. De nye regler om brændeovne og nye husjere efter august 2021.

Al hjælp påskønnes. Mange tak. 

Bh Nazim 

MVH den ikke så erfarne lav-det-selv husejer
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand
ev elmand
22287 7480
Ind til skorstenen hiver du lidt i den pynte ring der er sat op og ser efter hvad problemet er. Der er sikkert en tætnings snor som kan udskiftes. Men det plejer ikke at betyde noget da der skulle være sug i skorstenen. 
Det er vigtigt at optænde rigtig for når først skorsten er blevet varm så vil der ikke komme noget ud selv om der er lidt utæt
Optænding foregår oven på brænde der ligger i ovnen. Så snart der er ild i papir eller hvad du tænder op med, så lukkes lågen så det kun er spjæld der leder luft ind.  
Skorsten bliver først effektiv når den er lidt varmet op, og derfor tåler systemet ikke så meget luft lige i starten. 
Det har ingen betydning med den smule trevler på tætnings snor på ovnen 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Nas29
Nas29 Trådstarter
25 2980
Hej igen,

jeg har lige vedhæftet nogle flere billeder af røgrøret. Der er lidt mellemrum som man kan se. Kan det eventuelt lukkes med noget mørtel eller murrep og måske forhindre lidt røg på den måde? Jeg kunne ikke lige finde en tætningssnor.

ev elmand
ev elmand
22287 7480
Tætnings snor finder du hos byggemarked eller brændeovns forhandler. 

m.v.h. Erik
Annonce
Nas29
Nas29 Trådstarter
25 2980
Hej igen, 

så jeg fik anskaffet noget tætningssnor fra harald nyborg, ø10mm. Det er muligt at dække nogen af sprækkerne med det. Nogle af mellemrummerne er lidt smalle - tænker at jeg bare skal anskaffe noget tyndere tætningssnor til disse...

Jeg har dog vedhæftet et billede mere. Som det ses, er der både luft mellem selve udskæringen og et rør i væggen (murbøsning?) og mellem selve røgrøret og rør i væggen (murbøsning?). Skal der tætningssnor i begge sprække eller skal det yderste mellemrum lukkes med pejsemørtel eller lignende? 

MVH Nas 

ev elmand
ev elmand
22287 7480
Den yderste sprække kan lukkes med almindelig mørtel eller måske nemmere med lidt spartel masse. Men prøv lige med snoren først i inderste sprække. Murgennemføringen er mndst 10 cm lang så den kan meget nemt være tæt længere inde.
Når du skubber din 10 mm snor ind så begyndt med at sætte en kile ind i sprækken på modsatte side, så sprækkerne holder nogenlunde samme bredde hele vejen rundt. Så kan 10 mm snor sikkert komme ind hele vejen. Hvis du begynder fra en side af uden støtte på modstående side kan røret skubbes over så der bliver smal sprække på modsatte side. 
Man kan bruge en smal spartel til at skubbe snoren ind med. 
Ved at kigge hos Onkel Harald kunne jeg se at de havde 8 mm tætnings bånd med lim, som måske kunne bruges på din låge. 

m.v.h. Erik
Nas29
Nas29 Trådstarter
25 2980
Mange tak for dine gode råd. Nu har jeg forsøgt at gøre som du foreslog....så må vi se om det er blevet når jeg tænder op igen en af de nærmeste dage. 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07 Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Populært lige nu

1. Simpel hjemmelavet træpillemaskine
    Grøn energi og sparetips (læst 23617 gange)
  2. isolering af dør i skur - nogle ideer efter isolering ?
    Grøn energi og sparetips (læst 218 gange)
  3. Stikkontakt til lampe
    Belysning (læst 249 gange)
  4. Håndvask limet fast til underskab
    Lav-Hus (læst 439 gange)
  5. Bor til Makita
    Værktøj og maskiner (læst 513 gange)
  6. Advarselslampe til garageporte
    Belysning (læst 225 gange)
  7. Renovering og isolering af loft i etageadskillelse
    Lav-Hus (læst 267 gange)
  8. Væghængt toilet
    Lav-Hus (læst 219 gange)
  9. håndværker timer
    Lav-Hus (læst 270 gange)
  10. forståelse af powerbank
    Gadgets & dimser (læst 323 gange)

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også

Find byggemarked

Vi har samlet alle byggemarkeder i Danmark.
Søg på postnummer her:

Se alle byggemarkeder her