Anlægning af åben rende til LAR-anlæg

Jeg står med en betonterrasse, hvor regnvandet løber direkte ud i haven. Det er sådan set fint nok (omend lige lovlig tæt på gæstehuset), men jeg kunne godt tænke mig at lede noget af vandet mod et allerede anlagt regnbed. Jeg tænker at støbe en åben rende for enden af betonen (markeret med mørkegråt på tegningen). Det tænker jeg ikke, at der er nogen problemer i. Jeg kunne dog godt tænke mig at dække denne rende til med store, relativt flade sten (orange), som alligevel vil lade regnvandet passere. Samtidigt danner de så en lille mur, der kan bruges til at bygge et højbed omkring.

Umiddelbart tænker jeg, at der er en risiko for, at renden vil blive fyldt med jord, sand, blade, grene osv. uden nogen nem mulighed for at tømme den. Jeg kunne selvfølgelig bare flytte stenene lidt tilbage, så renden bliver blottet og derved nem at holde, men jeg vil helst skjule den.

Nogen ideer? På forhånd tak.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mon ikke du bare kan skylle renden ren med haveslangen, hvis der skulle komme lidt jord og blade i den.
Ift. at den holder sig selv ren, er det bedre med en dybere og ikke så bred rende - evt. trekantformet. Så får du mere fart på vandet så det selv tager skidtet med.
Tak for svarene begge to. Jeg hælder til at støbe en trekantet rende så, da dimensioneringen er noget mindre end et drænrør, og det er lettere at lave en overgang til den åbne del af renden.
Du kunne evt bare lægge en tagrende lidt ind under fliserne. Derved bliver det jo en fin ensartet rende hvor du nemt kan lave lidt fald og som jo nemt kan skylles hvis det bliver aktuelt

Bare kald mig BBB 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis