Spot i udhæng hvor høj IP

Hejsa

Jeg har et udhæng på 1,4 m og der overdækker min flisegang og jeg vil gerne have spots i dette udhæng (se billede).
Disse spots vil aldrig blive udsat for direkte vand, men de vil jo være udsat for udeluftens fugtighed.
Hvor høj en IP skal sådanne spots have ?

På forhånd tak
Venlig hilsen
Asger 

Venlig hilsen     
Asger-P
TømrerenTrædrejerenKlejnsmeden, og Programmøren
31 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
IPx1

Selvbygger med stort S. 
S. Fabrin skrev den 21-09-2022 08:08:21

Superdiy skrev den 21-09-2022 07:25:04

IPx1

Du mangler et tal til at erstatte X .  Men normaltæt vil være OK.

Det er normalt at sætte x i IP-værdien som udtryk for at alle værdier er acceptable. Se f.eks. https://headphonesaddict.com/ip-rating-explained/


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Det er normalt at sætte x i IP-værdien som udtryk for at alle værdier er acceptable. Se f.eks. https://headphonesaddict.com/ip-rating-explained/
Hvorfor skriver du ikke bare at normaltæt materiel kan anvendes, Det forstår alle.

fase
Jeg takker.
Nu er det jo ikke hovedtelefoner, men derimod 230V spots, så jeg tænker de mindst skal være beregnet til badeværelse og så er det IP44, alt derunder er kun beregnet til opholdsrum, at dømme efter leverandørenes anvisninger.

Venlig hilsen     
Asger-P
TømrerenTrædrejerenKlejnsmeden, og Programmøren
Annonce
Hvis vi kan gå ud fra at det ikke regner opad, kan du roligt bruge normaltæt materiel. Det hedder ikke opholdsrum men tørre rum.

fase
@Fabrin Jeg har arbejdet en del med IP krav i varierende industrielle omgivelser, og ved ikke hvad “normaltæt” er i IPxx værdier. Har altid benyttet den officielle skalas udtryk.
Erindrer ikke at have set lamper specificeret som normaltætte i IP specifikationen.
Du har sikkert en anden baggrund end jeg.

@ trådstarter IP ratings er generelle (der er ikke et sæt værdier til hovedtelefoner og et andet til bygninger), du kan derfor trygt læse om IP specifikationer i tilfældige opslag. Alternativt gå til organisationens web-sted https://www.iec.ch/basecamp/ingress-protection-ip-ratings-guide
Til et badeværelse generelt skal du over IP44, jeg tænker IP65 da der kan bruses opad med håndbruser. Men badeværelset vil normalt være opdelt i zoner med forskellige IP krav.
Til dit udhæng ville jeg mene IP23 er ok. Medmindre du spuler udhænget nedefra 🤭

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Ok til dem som ikke vil forstå ip klasser og x`et jeg skrev i første indlæg.
Du skal minimum bruge iP21, det første ciffer fortæller ikke noget om beskyttelse mod vand. Da alle lamper er lavet berøringssikkert IP2x (ellers er de ikke CE mærkede ) er cifferet irelevant, derfor X`et det kan altså være en hvilken som helst godkendt spot trådstarter monterer i udhænget.

Selvbygger med stort S. 
Når lovgivningen foreskriver ip21 og man har brugt det de sidste 50 år uden problemer, hvorfor skulle det fugt der findes ved netop dit hus så være værre?

Selvbygger med stort S. 
Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis