Skal gulvfliser helt ud til væggen?

Hej

Jeg skal snart til at lægge fliser på bit badeværelse. Når jeg lægger fliser på gulvet, skal de så ligge helt ude til væggen, eller må der godt være et par mm mellem flise og væg, så der er plads til evt bevægelse?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Gregeren
Gregeren
4941 2830
Ja der skal jo være en elastisk fuge mod væggen.

Elektronikteknikeren
humseper
humseper Trådstarter
636
Så hvor meget afstand skal der ca. være og hvilken type elastisk fuge skal jeg bruge?
S. Fabrin
S. Fabrin
15568 4400
Fliserne på gulvet lægger du helt ud til muren. Fugen mellem gulv og væg laver du i væggen.

fase
Det er jo afhængig af din fuge  mellem fliserne ,   men min. 3mm.
Gregeren
Gregeren
4941 2830
Det kommer jo an på om der skal fliser på væggene også 

Elektronikteknikeren
S. Fabrin
S. Fabrin
15568 4400
Der skal vel som minimum en række rund langs væggene.

fase
Annonce
Først afgør du om du skal have et "fodpanel" , normalt erstattet af en sokkelflise på badeværelset. 
Hvis du skal det kan du holde en afstand til væg som svarer til en flise/klinke tykkelse. 
Det gør arbejdet med skæringer langs væg en del nemmere da de skjules af sokkel flisen. 
Mellem sokkel flisen og gulvet laver du en silicone fuge som du køber i samme farve som fugemørtlen.
Lav hele gulvet først, derefter soklen når det andet er tørt det er det nemmeste syntes jeg. Og vær forsigtig med trafik på gulv der ikke er fuget. 

humseper
humseper Trådstarter
636
Tak for svar. Jeg skal have sokkelfliser hele vejen rundt, men det var for at gøre lægning af gulvfliserne lettere, ved at have lidt afstand. Så hvis der er lidt ujævnhed i væggen, skal man ikke i gang med at skære til.
Det er fint med afstand til væg så længe det skjules af sokkelflise. 
Hvis der er noget bevægelse i konstruktionen vil det være mellem væg og gulv, derfor den silicone fuge i overgang mellem sokkelflise og gulv.

Det er sjældent man har hele fliser langs væg, så de skal skæres alligevel. og det er sjældent at væggene er 90 grader vinkel så det er en fordel at kunne justere lidt undervejs.

Du skal sørge for at holde afstand mellem gulvfliser og væg, lidt over 6mm. 
Kontakt mellem de to, er en garanti for skrukke fliser før eller siden, det samme gælder med lim og fuge.
Bagsmør fliserne helt, nu da det er på et badeværelse.

Held og lykke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis