En bekendt har besluttet at sætte hulkehllister op mellem lofter og væg i stedet for de normale skyggelister.
Jeg har gjort hende bekendt med, at det nok vil medføre noget fugearbejde, da hverken vægge eller loft jo er snorlige. Men sådan skal det være.
Det næste problem er så, at i det ene rum er der skråvæg, således at loftet også går skråt ned. Så er det lige, hvordan jeg nemmest kan skære en hjørnesamling til, hvor den ene liste sidder vandret, og den fra skråvæggen så komme skævt ned og rammer den vandrette.
Findes der er måde at beregne og skære smigen, eller lader man en af dem gå helt ind i hjørnet og så prøver at skære den til med runding osv, for at få det til at passe.
Jeg vedhæfter et par billeder for nogenlunde at illustrere listernes placering, når de skal sættes op.
På begge billeder er listen til venstre den, som vil være vandret, mens den til højre er den som skal følge det skrå loft. Om listerne er lige samme str. ved jeg ikke, da jeg ikke har set dem endnu, men det har jeg en ide om, at de er. Der vil også blive et problem med, at grundet den skrå vinkel, vil listerne ikke være lige "høje" i samlingen, så der må også blive noget tilpasning.
Dernæst vil den vandrette liste ikke slutte tæt til loftet, da det jo er skråt, så enten skal der fuges, eller også skal den skæres skrå på bagsiden, så der ikke bliver så meget luft over den.
Nogen ideer?
Kurt B. Andersen