Isolering af kælder

Hej LDS'er

Jeg har lige et spørgsmål.
Jeg har kigget på et hus i to etager, og i den forbindelse er der jo en kælder. huset er af ældre dato, men har et ok energimærke "d" der ville efter rapporten kunne hentes 1/3 del af energiforbruget ved at isolere med 300mm udvendig i kælderen.

Til at starte med skal det lige siges at kælderen ser fin ud og der lugter ikke af kælder. Det er også kun lige omkring 1 meter der er under jorden, mens ca 90 cm lægger over jorden.
Jeg har tænkt på at grave ud i kælderen og støbe under soklen for at få noget mere loftshøjde, vil gerne op i 2,2. Lige pt er der ca 1,9.
Derudover er planen er smide 300 mm flamingo i gulvet og gulvvarme ovenpå. 

Mit store spørgsmål er så, om jeg kan undlade at lægge dræn udvendig? Planen er at lægge en 
Grundmursplade først, helt op af muren. Så vi kommer ned i 1,5-1,7 meter dybe total set
Derefter vil jeg pålime 300 mm normal flamingo på grundmurspladen, og så fylde resten op med jord. Og et lille lag jord øverst på Flamengo pladerne. Ville det fungere? Jeg ønsker ikke at etablere et dræn, for at spare penge, da der i forvejen er lidt der skal laves. Og da grundvandet står lavt i det område tænker jeg ikke det er noget problem? Men vil det fungere? Jeg har søgt nettet tomt, men synes ikke jeg kan finde noget.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds. 
1. Når du graver ud indvendig, så kommer du helt sikkert ned under sokkel, da du ønsker 30 cm mere loftshøjde, 30 cm isolering og gulv tykkelse. 
Så der skal understøbes efter de anvisninger der er for det. Det er at der højst må graves ned i 1 m længde under sokkel og så lade jorden stå mindst 3 m Du må godt grave ud midt i rummet så kan det være nemmere at arbejde der.
2-3 dage efter understøbning fuges den sidste 1 - 1,5 cm op under gl. sokkel og yderligere 2-3 dage efter kan man tage endnu 1 m ved siden af hver af de nye sokler.
I den forbindelse er det ret let at lægge et net af drænrør indvendig under isoleringen. Det kan så både laves med fald den ene vej så vandet kan ledes væk men også bruges som radon sug den enden vej. Altså føre et plastrør op i inder mur eller hulmur fra drænsystemet og slutte oppe under taget. Der vil så opstå en skorstens virkning som trækker luften op. Husk at lave radondug på de yderste 50 cm under betonplade. 
2. Din isolering skal vel gå helt op til kælderens loft højde. Ellers vil det ikke hjælpe ret meget. Prøv at se en anden tråd der netop kører nu her på lds. tryk her for link I starten af tråden har GSH sat nogle fine billeder ind.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik. Jeg er helt med på at grave kælderen ud og understøbe den. Men tak for svar.

Men ville den anden løsning ved udvendig isolering fungere? Jrg ønsker ikke at tilføje ekstra tykkelse til huset, da det er netpudset for nyligt. 
Jeg tænkte på at bruge 150 mm Flamengo, så jeg kunne jo godt lade den tætteste på muren gå helt op til kanten, med alukant eller noget på. Og så nr 2 plade, lige er 10-15 cm kortere hvor der kommer jord på.
Jeg tænkte på om det ville holde uden at lave dræn? Jeg ved selvfølgelig godt det er svært for jer at spå om.
Min påstand er at hvis du laver dræn under huset som jeg beskriver. så er du sikker på at vandet bliver afledt så der heller ikke er noget skadelig vand lige uden for sokkel. I øvrigt så tager flamingo ikke skade af vand. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis