Renovering og isolering af loft i etageadskillelse

Hej LDS'er,

Jeg er igang med at renovere køkken i et 1.5 plans hus.
Jeg har taget det gamle loft ned og har derfor et par spørgsmål til opbygning.

Færdig loft er ca. 240cm over gulv, så det giver ca 25-30 cm til loft.
Vores plan er at sætte troldtekt eller fibrotech loftsplader op.

Hvordan ville I bygge loftet op?
Mit umiddelbare gæt er:
- reglar på undersiden af bjælkerne
- 100 mm isolering som holdes oppe af en 2mm stålwire
- forskalling (~22mm)
- loftsplader (~25mm)

Det svinger mellem 12 og 18 cm fra bjælkerne og ned til færdig loft, så jeg tænker at finde nogle reglar af passende højde og så klodser forskallingen op, så jeg får en fin plan platform i vage til loftspladerne.

Der er en forsatsvæg med 100mm isolering. Dampspærren er gået i stykker flere steder i toppen, så tænker det skal fikses med dampspærre tape.
Skal dampspærren herefter fastgøres på forskallingen inden loftspladerne sættes op - eller hvordan skal dampspærren fra væggen afsluttes?

Så vidt jeg har forstået så skal jeg ikke sætte en dampspærre op i loftet, da jeg har et kontor op over.

Burde jeg gøre noget ift. isolering ved ydermuren i etageadskillesen? Eller er det fint med den isolering jeg lægger i loftet?
Ydermuren skulle gerne være hulmursisoleret.

På forhånd tak!
Mvh
Rasmus
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1: Der skal ikke dampspærre i etageadskillelsen til et gammelt hus. Damspærren sættes kun mod klimaskærmen.

2: Isoleringen i etageadskillelsen bør lægges tæt så træk undgås. 

3: Isolering mod ydermur kan først beregnes når isoleringen er kendt. Der er stor forskel på om din ydermur er hulmursisoleret eller massiv mur.

Umiddelbart gætter jeg på at dit hus er af ældre dato - vurderet ud fra billederne, så jeg ville antage isoleringen er mangelfuld.

  
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Mange tak for dit input.
Huset er fra 1903.

Husets ydervægge er hulmur og jeg har en attest på at der er hulrumsisoleret i 1988. Jeg kan også se denne isolering (Rockwool hulrumsfyld ifølge attesten) bag nogle af stenene i etageadskillelsen.
Det ville nok være smart at få tjekket denne isolering når den er så gammel, men der er ikke plads i budgettet til en eventuel efterisolering lige nu og her.

Hvordan kommer jeg bedst videre herfra i mit loftsprojekt?
Kan jeg eksempelvis isolere med 100mm isolering ved ydervæggen i etageadskillelsen og føre dampspærren op til bjælkelaget? Eller hvordan skal  dampspærren afsluttes? 
Du skal fylde hulrum ude ved muren med isolering, og så kan du godt have 100 mm i resten af rummet. 
Jeg kan ikke helt forstå dine mål angivelser. Du skal lave din konstruktion efter størst mulig loft højde. Også selv om der er en bjælke midt som kommer længere ned. Du bruger blot 22 mm forskalling pr. 60 cm hvis du vælger troldtek. 
Først mærker du op hvor forskalling skal sidde. 
Så skal du lave en "klods kasse " altså en masse klodser som er 3-4 forskellige tykkelser. Det kan være 3 mm masonite. 1 mm tagpap 10 mm spånplade samt stumper af 22 mm bræt
En simpel nivellerings laser er en stor hjælp. Den hænges op på et søm på væggen så strålen dækker hele rummet.
Så måler du med tommestok op til bjælker og finder det laveste punkt. Det er så grundlag for den vandrette forskalling. 
Måler du f.eks. 20 cm der fra laser stråle på tommestok og op til spær så er det et tal du skal huske. 
Længere henne måler du 22 cm hvor du har planlagt forskalling . Du skal så sætte en kombination af klodser op under spær på 2 cm således at underkant klods måler 20 cm. ned til laser stråle. 
Når alle klodser en sat op i så er det lige til at skrue forskalling op i klodserne og det er i vage. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja det er ofte rart at komme ind i et højloftet rum, Det giver en elegance i ældre bygninger. 
Nu renser du loftet for den gamle puds m.m. 
Jeg har lavet rum med gammel ødelagt puds over troldtek. 
Da jeg ved at troldtek arbejder så er det naturlig at der kommer lidt afstand imellem pladerne over årstiderne. Derfor var jeg urolig for at der ville drysse støv ned over køkkenbord f.eks. Jeg løste det ved at lægge ukruds dug op under pudslaget. Altså noget meget utæt "damspærre" 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hmm, nu kom jeg i tanke om hvorfor jeg havde lagt mig fast på 240cm.
Gipsvæggene går ikke helt op, så jeg ville være nød til at forlænge dem op hvis udgangspunktet er højest mulige loft.

Men det burde jeg måske overveje at gøre...
Ja overvej det  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis