Muret pejs skal omforandres

Jeg har en pejs der er muret op i trælse røde mursten. Hvad gør jeg - maler den - vandskurer den og med hvad? Hvad vil I foreslå. Her er et dårligt billede hvor man lige kan ane den..

Mvh Dorthe
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du tænk dig at skulle bruge den fremadrettet når der også er brændeovn? Hvis nej så få den sløjfet helt. Pejsen og skorstenen er en kæmpe energisluger.

Hvis du fortsat vil bruge pejsen så lad den stå i rå mursten. Sod fra bålet får det vandskurede til at se beskidt ud på nul komma fem.

Selvbygger med stort S. 
Sorry - skorstenen er væk så den kan slet ikke bruges. Men vi kan ikke nænne at bortskaffe den, huset er fra 1910 - ved dog ikke hvornår pejseindsatsen er fra. Vi sætter stearinlys i den - så vi er ret glade for den.

Mvh Dorthe
Når pejsen ikke bruges er hele paletten af løsninger til rådighed. Vælg den løsning der bedst passer til et hus fra 1910.

Vandskuring og efterfølgende maling kunne være et godt valg.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg tror ikke pejsen er fra 1910. De var på mode i 60'erne og 70'erne, så der er stor sandsynlighed at den er nyere end huset.
Pejse fra omkring 1910 er med stor sandsynlighed af typen Rumford. Den type har kort brændkammer fordi det var strålevarmen man udnyttede. Typen kommer fra England hvor man fyrede med kul.

Selv om pejsen er af nyere dato er det ikke min opfattelse at Dorthe vil fjerne pejsen, men blot gøre den mere anvendelig til sit nye formål.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Nej - som jeg skriver hvad gør jeg - maler den og med hvad - vandskuer den og med hvad - jeg skal kun bruge til den? Jeg er træt af den røde farve på murstenene. 

Mvh Dorthe
Indfarvet skalcem eller durapuds f.eks.

Der skal kun bruges en sæk til den pejs.

Elektronikteknikeren
Du pudser med almindelig puds - eksempelvis denne fra jem&fusk som er velegnet til både puds og vandskuring.

Når overfladen er tør, kan du male med samme maling som resten af væggene i dit hu.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Eftersom pejsen ikke bliver brugt mere,ville en hæftemørtel som Gregeren skriver fks Skalcem,være en god løsning.Du kan vælge at købe den uden farve til omkring 150kr og male pejsen bagefter,eller købe den der hedder S-2000 i hvid til omkring 450kr og spare malingen, hvis du alligevel skal have pejsen hvid.Husk at dække godt af på gulvet.
Tusind tak for svar - det var lige det jeg søgte.

Mvh Dorthe
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også