Ny gavl udenpå eksisterende - isolering?

Halløj

Vi er i gang med at flytte en gavl ca 15 cm længere ud, da en kommende udestue skal have en plan flade at blive bygget op ad.
Jeg har foreløbigt bygget et skelet i lægter udenpå den oprindelige gavl og skruer 22mm tag-krydsfiner udenpå dette skelet. Yderst kommer først afstandslister og siden Cembrit planker eller tilsvarende.

Spørgsmålet er så, hvor meget isolering kan/skal jeg fylde ind mellem den gamle gavl og krydsfinerpladen?
Kan ikke helt finde ud af, om der skal fyldes helt ud eller om bagsiden af pladen skal kunne “ånde”, ligesom forsiden jo vil kunne.

Nogen tanker?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lægter burde have været 45×95 spærtræ - lægter er ikke godkendt som konstruktionstræ. 
Du skulle have pillet det gamle beklædning og underbrædde ned først og evt den gamle konstruktion som holder beklædning oppe såfremt det ikke bærer noget af det indvendige. Herefter er det bare at fylde op med isolering ud til niveau af det nye. Som det er lavet nu får du et unødvendigt lag træ ca i midten af hvad der ligner en lidt utæt 1-2 beklædning, hvis brædderne er 20mm tykke så er det de første 40mm isolering du går glip af + lidt problematisk at isolere ud til kant under tagskægget, det kommer måske i et vidst omfang til at kunne blæse direkte ind på den gamle beklædning via mellemrum i de andre underbrædder men man kan ikke se hvordan det eksisterende er afsluttet.
Tagkrydsfiner er overkill som vindspærre og ikke specielt velegnet da det kan opfugtes hvis det ikke afdækkes + konstruktionen bliver tykkere end nødvendigt og dermed igen mindre plads til isolering. Vindpap el diffusionsåbent undertag er fint til jobbet som vindspærre bag dine klemlister.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tagkrydsfiner er en nødvendighed, da gavlen på udestuen skal fræses ind i den plade jeg sætter op.
Men hvis vi nu tænker at jeg holder mig til den opbygning jeg har gang i allerede, så er det ikke er problem at fylde på med isolering?
Og det er ikke lægter, men høvlede regler i 70x50.
Det er ikke så meget om konstruktionen er korrekt, det er er spørgsmål om jeg kan fylde isolering maks ud eller om der skal være ventilation på bagsiden af pladen. 
Reglar eller lægter er et fedt, det er ikke styrkesorteret og derfor ikke ok.
De andre ting har jeg svaret på, umiddelbart kan du bare fylde op med isolering hvis der er en tæt dampspærre indvendigt, ellers ville jeg fjerne det og forankre på en anden måde der hvor du har skruet jern op imod det.
Hvad gemmer der sig bag det hvide dæksel?

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det hvide dæksel er udgang fra centralstøvsuger, som bliver ført med hele vejen ud. Ventilationen ved siden af føres også med ud. 
Der er dampspærre på indersiden af den hvide gavl. Det er et uopvarmet, men dog isoleret loftrum, der bruges til opbevaring. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis