Lydisolering indervægge

Hej😊

Vi er i gang med renovering af huset og har lige fået lagt beton på.

Vi skal snart til at lave indervægge og dem vil vi gerne have lidt lydisoleret.

Væggene bliver lavet af en træskelet og glasuld og fermacell. De bliver 12 cm tykke..

Jeg har læst at man kan lave en lydfuge hvor man giver fermacell 5-10 mm luft til gulv og ydervæg og loft.

Er det korrekt?

Og har også læst lidt om Fugestrimmel men det er jeg lidt usikker om det kan bruges til vores opbygning. 




I må meget gerne komme med flere forslag😊
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Altså man kan lave en lydfuge i det inderste lag gips. Kort fortalt laver man 10mm langs hele kanten som man efterfølgende fylder med fuge. Hvis i laver det i træ - Hvorfor ikke stålprofiler? De fåes med lyddæmpende skum. 

Yderligere kan man lave det med forskudt skelet , som yderligere dæmper lyden. Se evt konstruktionseksempel 3 i dette link. Her får man dog nok en lidt tykkere væg en 12 cm. 
https://www.rockwool.com/dk/produkter-og-konstruktioner/skillevaegsisolering/trae-og-staal/

Forskudt skellet er det mest effektive. 

Lydfuge er helt standard, man lader aldrig en plade gå helt stramt til tilstødende bygningsdele.

I har allerede valgt fermacell, som er det bedste i forhold til at mindske støjen.

Det i kan gøre yderligere, er at fylde hulrummet med kompakte batts i træuld, eller terrænbatts, som også er tunge.

Endvidere kan i vælge fermacell i 15mm tykkelse i stedet for 12,5. Jo mere vægt, jo bedre.

Sørg for at væggene bliver ført fra rå beton til forskalling i loft, således at vægge ikke bliver brudt af gennemgående bygningsdele, såsom gulv og loftsbeklædning.

Lægter mod andre bygningsdele isoleres med en strimmel no noise gulvunderlag.

Elektronikteknikeren
Der kommer kun 1 lag gips da det er fermacell så kan ikke fuge på den måde du foreslår. 

Det er min far der skal lave det og han har har altid gjort det i træ og materialer er også købt ind så det kan ikke blive ændret 

Vil helst ikke have tykkere vægge da vores hus ikke er så stor 
Du kan blot nøjes med en 5mm fuge, nu hvor du har enkelt lag gips.

Du kan gå op i tykkelse på dine plader, uden at lave væggen tykkere. 
Du vælger blot skillerumslægter eller taglægter i stedet for reglar. 

Skillerumslægter er kun 54mm bredde, hertil 2x15mm gips, i alt 84mm bred væg.
Alternativt to lag 12,5mm fermacell, du vil stadig kunne holde dit maximum mål for bredden.

Det gælder om at få noget vægt på den, for at gøre den lydløs.

Elektronikteknikeren
Jeg tror jeg nøjes med fugen og måske fugestrimmel. 
Vi har købt alle materialer og har ikke lyst til at investere i en ekstra lag fermacell. 

Tak for hjælpen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis