Stikkontakt til lampe

Hej.

Vi er lige flyttet i nyt hus og jeg er usikker på hvordan lampeudtagene fungerer.

Der står legrand nedenunder, men jeg kan simpelthen ikke se hvordan det hænger sammen.

Det ligner, at der er en fjeder, som man kan trykke ned for at få adgang til ledningerne, men jeg vil meget gerne høre/se hvordan det fungerer, da jeg ikke har meget lyst til at tage fingre/skruetrækker ind i sådan en, uden at vide hvordan det virker.

Beklager dumt spørgsmål :-)

Mvh
Jens
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så kom jeg lidt videre. Efter lidt googling har jeg fundet ud af at det er dette udtag:
https://ekatalog.legrand.dk/produkt/77551

Håber I kan hjælpe mig med 2 spørgsmål nu:
1) Det hvide låg ser ud til at "poppe af", hvis jeg tager en skruetrækker og presser ud af. Kan I bekræfte det?
2) Når jeg tjekker den tilhørende pdf på ovenstående side, så ser jeg at det ikke er skruer, men de der automatiske tilslutninger, hvor man bare skal strippe ledningen og så indsætte det i terminalen, så det er super. Men mit spørgsmål går på at der er en rød, grøn, hvid og blå. Den blå plejer at være nul, så vidt jeg ved, men hvilken af de andre er så strømførende? Det giver ikke rigtig mening for mig :-)

På forhånd tak.
fFa højre mod venstre er farverne: Blå (nul), grå (fase), grøn (valgfri brug) og rød (valgfri brug). Det antages at blå og grå er bestemt  som nul og fase. Resten er valgfri. Du bliver simpelthen nødt til at måle på klemmerne for at finde ud af, hvad der er fase, nul og tændledning. Det gør elektrikeren også, hvis forbindelserne ikke er kendte. Brug en topolet spændingsmåler til formålet.

fase
Jeg kender ikke specifik denne. Men jeg ville gå ud fra at 
Blå er Nul
grøn er jord
hvid er fase
rød er tændledning.
Så hvis det er en lampe du skal heve tilsluttet så skal denne på blå og rød. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis