Nedrivning af mur

Hej med jer,

Vi har netop købt hus og vil i den forbindelse gerne banke en lille mur ned, umiddelbart vil jeg mene den er af gasbeton.

Vil I mene den bare kan fjernes eller kunne der være noget om at den er bærende? Huset er etplan fra 79'.

Den gule markering er væggen som ønskes fjernet.
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kommer an på orienteringen af tagspær.
Men min første indskydelse er den er bærende.
Fat i en fagmand til kyndig vejledning

 

Jeg vil mene at den sandsynligvis ikke er bærende. Men der er ikke nok tegning / billede til at man kan sige det med sikkerhed. Min antagelse bygger på at jeg mener at spærene over Bryggers/køkken og stue ligger parallel med den mur du vil fjerne. 
Du har dog trukket den gule markering lidt for langt ud imod entre. Muren imellem køkken og entre er næsten helt sikkert bærende.. Og det både på spær over køkken og sammenbygningen på vinkelen.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Man kan ikke svare på det uden en byggetegning der viser tagkonstruktionen. Spær er sikkert tværgående hen over din fordelingsgang men man kan ikke på det nuværende grundlag svare for den øvrige del af huset.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak for jeres svar. Jeg vil ønske jeg havde bedre tegninger, men har søgt via filarkiv.dk og weblager.dk - desværre er der ingen tegninger..
Et billede af husets facader hvor man kan se taget vil kunne fortælle næsten det samme.
Jeg ville dog ALDRIG stole på 3 "internet orakler" når det kommer til at rive en måske bærende væg ned.

Selvbygger med stort S. 
Annonce
Så fortæl i det mindste hvad retning spærrene har?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Tomlo skrev den 19-09-2022 07:01:28

Tak for jeres svar. Jeg vil ønske jeg havde bedre tegninger, men har søgt via filarkiv.dk og weblager.dk - desværre er der ingen tegninger..

Huset har engang fået en byggetilladelse og er opført i bbr, så noget materiale bør der eksistere, og der findes ikke en kommune i dag hvor det ikke opbevares elektronisk i en eller anden form.

Du kan gå på din kommunes hjemmeside og søge på byggesagsarkiv, alternativt ringe til kommunens tekniske forvaltning.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Har fået fingrene i den her fra sælger - er det bedre? :)
Det må være den oprindelige tegning inden garage og værksted er bygget på.
Jeg vil tro at du har sadeltag med et tilsvarende tag vinkelret over udbygningen til stuen.
I så fald er væggen ret sikkert ikke bærende.


Søren O
Ja det er den originale tegning :)
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis