Cirkulationspumpe nødvendig?

Vi har gulvvarme over ca. 120kvm med gasfyr (wuhu!) samt cirkulationspumpe.

Cirkulationspumpen er nu gået i stykker (vil ikke gå i gang), men der kommer stadig varme rundt over det hele. Ikke helt i samme omfang som med cirkulationspumpen, men helt fint til vores behov.

Nu er spørgsmålet - hvad er de egentlige konsekvenser ved at lade tingene være som de er? Bliver fyrets pumpe overbelastet evt., eller ender man med at bruge mere energi på den måde?

Jeg forestiller mig at vandet løber mindre hurtigt rundt og at temperaturen på retur derfor er lavere end hvis der havde været en cirkulationspumpe til at hjælpe til - og så vil fyret jo give den ekstra meget gas, bogstaveligt talt.

Nå - men glæder mig til at høre fra klogere mennesker end mig 😊 God søndag derude!
Vi har gulvvarme over ca. 120kvm med gasfyr... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, så egentlig driver fyret følgende:
- 6 radiatorer fra 80'erne
- gulvvarme i to badeværelser fra 80'erne
- gulvvarme i de to rum på i alt 80m2, bygget i 2014

Når der nævnes at cirkulationspumpen er nødvendig, er det i økonomisk eller driftsikkerheds mæssig forstand, eller snakker vi ren komfort/temperatur?
Ok Søren - og hvad er konsekvensen ved at udelade den? Det har kørt sådan i et par dage nemlig.
Du kan bare tage det roligt. Det værste der kan ske er at du ikke kan opvarme de 2 rum.

Søren O
Hvis din pumpe er den gamle type herunder, sker det ofte, at den sætter sig, når den ikke har været i brug i længere tid.
Skru skruen i midten ud og mærk, om akslen kører rundt. Hvis ikke, daskes moderat med en hammer på huset, indtil akslen atter roterer.

Murphy´s Lov: Alt der kan gå galt, vil gå galt, på det værst tænkelige tidspunkt.
Finagle´s Lov: Murphy was a F*cking optimist!!
Aksel enden har også en kærv så den kan sættes i gang med en skruetrækker. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg kan ikke se nogen kærv på min pumpe - betyder det at der ikke er en, eller skal man begynde at skille tingene ad evt.?
For at vore instrukser passer skal dt være en pumpe nogenlunde som den Snake har billede af.
Jeg kiggede lige tilbage i tråden og fik øje på en pumpe på dit eget billede. Den er anderledes og passer så ikek på beskrivelsen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis