Cirkulationspumpe nødvendig?

Vi har gulvvarme over ca. 120kvm med gasfyr (wuhu!) samt cirkulationspumpe.

Cirkulationspumpen er nu gået i stykker (vil ikke gå i gang), men der kommer stadig varme rundt over det hele. Ikke helt i samme omfang som med cirkulationspumpen, men helt fint til vores behov.

Nu er spørgsmålet - hvad er de egentlige konsekvenser ved at lade tingene være som de er? Bliver fyrets pumpe overbelastet evt., eller ender man med at bruge mere energi på den måde?

Jeg forestiller mig at vandet løber mindre hurtigt rundt og at temperaturen på retur derfor er lavere end hvis der havde været en cirkulationspumpe til at hjælpe til - og så vil fyret jo give den ekstra meget gas, bogstaveligt talt.

Nå - men glæder mig til at høre fra klogere mennesker end mig 😊 God søndag derude!
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det sker der ikke noget ved. Lavere retur temperatur Ja men også mindre vandmængde der kommer forbi fyret i timen. Så det vil give det samme resultat.
Men jeg tror i kommer til at fryse her til vinter. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ved sidste store energikrise anbefalede man 18 grader i beboelser og så de lange under bukser. ! 
Det er nok den vej vi skal gå også denne gang. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Har du en blandekreds (shunt) som gulvvarmen er sluttet til? Et billede af “omgivelserne” omkring din cirkulationspumpe vil give mere klarhed over konsekvenserne. Uden pumpe vil det i bedste fald “kun” give større forskel på gulvtemperaturen, så gulvet ikke har “samme temperatur” overalt.

Søren O
Ja, varmen er godt mindre jævn også. Det gør ikke det store, og de lange underbukser er ved at blive strikket - og så må flæskestegen i pejsen i år 😊

Jeg har et billede her, ved ikke om det kan bruges?


Annonce
Det ligner en enkelt kreds, så er det næppe det store problem. Det var værre hvis hele hytten var opvarmet med gulvvarme, det her ligner mere det "bare" er forsyningen til et enkelt rum.

 

Ja det er til to større rum på i alt ca. 80kvm.

Tak for svar allesammen - i er nogle guttermænd 💪🏻
Tror du skal forvente at cirkulationspumpen bliver nødvendig.

Søren O
Vi har 142kvm hus fra 1978 med gulvvarme i hele huset, og det bliver "blot" drevet af den cirkulationspumpe der er i vores Viessmann gasfyr.
“To større rum” på i alt 80 m2 og gulvvarmen lavet i dette årtusinde. Det er ret sikkert med blandesløjfe, og så er cirkulationspumpen nødvendig.
Discrusio: Når du udelukkende har gulvvarme, så er det muligt at køre med “den rigtige fremløbstemperatur“ til gulvvarmen. Så virker gaskedlen som blandeshunt, og ekstra cirkulationspumpe kan undværes.

Søren O
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis