Afregning gas

Hej LDS’ere.
Har gået og tænkt lidt over i dag, hvordan gas egentlig afregnes. Ved godt det er aconto og bygger på sidste års forbrug (eller hvad man har ændret dit forventede forbrug til, ved Evida)
Men hvordan afregner de rent lavpraktisk. For indtil juni havde vi fastpris aftale. Den sidste måned har gassen været ekstra høj men vores forbrug har kun været 20 m3 på denne måned (faktiske forbrug)
Og som jeg har forstået det så laver man først opgørelse i marts.
Da gaspriserne jo farer op og ned, hvordan afregner man så det?
Er det ved at man deler det årlige forventede forbrug ud på 365 dage og så afregnes man ud fra dagsprisen på den enkelte dag? Hvilket vil sige at en måned som august godt kan blive ekstra dyr da den slog rekord og vi stadig afregnes ud fra samlede forbrug hver enkelt dag. Og ikke ud fra faktiske forbrug. 😀
(Det med vi ikke aftegnes faktiske forbrug, ved jeg godt, er bare mest nysgerrig på om man afregnes en gennemsnitspris hen over en måned, eller om forbruget deles ud pr. Dag og så afregnes til den dagspris?) 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg mener at de afregner efter "graddage", som er en opgørelse af årets dage baseret på temperaturen i forhold til en fastsat "indetemperatur" på 17 grader. Dvs. er der én grad koldere et døgn end 17 grader, er det 1 graddag. Man kan se dem på forsyningsselskabets hjemmeside.

Definitionen ifølge Andel Energi:

"Graddage er et mål for, hvor koldt det har været, og de bliver beregnet af Dansk Teknologisk Institut (DTI). Graddage bruges til at beregne dit forventede årsforbrug af naturgas.

Et døgns graddage er forskellen mellem døgnets gennemsnitstemperatur og 17 grader. Er døgnets gennemsnitstemperatur for eksempel 10 grader, er der syv graddage i det døgn. Ved en gennemsnitstemperatur på 17 grader eller derover er der nul graddage, og ved -5 grader er der 22 graddage.

Forbrug til varmt brugsvand er ikke afhængigt af graddage, og derfor lægger vi 3,2 graddage til per dag, som går til opvarmning af vand."


Mvh. AllanE
Men jeg synes ikke det er en fair måde. Jeg låste vores pris sidste år og undrede mig over, at jeg ikke skulle lave en aflæsning.

Man kan jo have været på ferie, slukket for varmen pga. ombygning eller andet i en periode hvor gassen var og så primært brugt gassen da den var billig. Man bliver så afregnet for den dyre gas alligevel pga. den teoretiske gennemsnit-tilgang.


Mvh. AllanE
AllanE skrev den 17-09-2022 21:01:29

Men jeg synes ikke det er en fair måde. Jeg låste vores pris sidste år og undrede mig over, at jeg ikke skulle lave en aflæsning.

Man kan jo have været på ferie, slukket for varmen pga. ombygning eller andet i en periode hvor gassen var og så primært brugt gassen da den var billig. Man bliver så afregnet for den dyre gas alligevel pga. den teoretiske gennemsnit-tilgang.

 Men det fortæller jo blot hvordan man udregner det forventede forbrug. 

Eller har jeg misforstået det?
Fordi ud fra mine regninger ser det ud til de har taget det forventede forbrug og divideret med 4 (antallet af kvartaler) fordi hvis de afregner ud fra graddage så burde jeg jo stort set ikke have betalt noget for de sidste 3 måneder da det so stort set ikke har været under 17 grader.
Men alligevel fik vi en aconto regning på lidt over 11.000,- 
Selskaberne holder løbende øje med det overordnede forbrug af gas i løbet af året. Dit årlige forbrug deles ud på årets måneder ud fra dette og ganges med den månedlige gaspris.
Så ja du kan spare en masse gas i den dyreste måned, men fordi dit forbrug ikke måles løbende, men kun en gang om året får du ikke besparelsen. Det er konsekvensen af at målerne ikke er opgraderet ligesom vores elmålere.
Lummair skrev den 18-09-2022 14:36:27

Selskaberne holder løbende øje med det overordnede forbrug af gas i løbet af året. Dit årlige forbrug deles ud på årets måneder ud fra dette og ganges med den månedlige gaspris.
Så ja du kan spare en masse gas i den dyreste måned, men fordi dit forbrug ikke måles løbende, men kun en gang om året får du ikke besparelsen. Det er konsekvensen af at målerne ikke er opgraderet ligesom vores elmålere.

Det overordnede forbrug kan de vel reelt kun holde øje med, ved årets afslutning når de får en måler aflæsning. 

Og det var også sådan jeg tænkte det sikkert var opbygget.

Men så kommer mit næste spørgsmål. 

Vi har haft fastpris på gas fra dec. Til juni.

Vi overtog huset i dec. Tidligere ejer var oplyst til et forbrug på 1000 m3 om året (fatter ikke hvor det tal kommer fra, for kan slet ikke lade sig gøre. Fyret var et ældre ikke kondenserende gasfyr fra 96. I Jan fik hi det så udskiftet med nyere brugt, hvor vores forbrug faldt til 1/3. Men kunne stadig se de 1000 ikke slog til, så for ikke at ende med en ekstra regning, ringede jeg til Evida og fik ændret vores forventede forbrug til 1300. I marts var der så opgørelse og der har Evida ændret det forventede forbrug til 1450 i aug kan jeg så se det ikke slår til, så ringer ind og får det ændret til 1700. Men vores fastpris aftale ophørte jo i juni. Vil det sige at den ændring vil komme oveni de resterende måneder af året og derfor vil vi få de ekstra m3 til den dyre pris da man ikke kan ligge den andel af det der reelt hørte til i perioden hvor vi havde fastpris. 

Med de 1450 har de jo regnet med 120,8 m3 pr måned. Med vores ændring bliver det i stedet 141 m3 om måneden fordelt på et år. 😀

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis