Profilbrædder på ydervæg, hvordan undgår jeg fugt?problemer

Jeg skal have opsat profilbrædder på alle ydervægge i sommerhuset, men er i tvivl om hvordan jeg undgår fugtproblemer.

Eksisterende ydervæge er dobbelt mursten, med hulrum og sandsynligvis isoleret. Profilbrædder jeg vil sætte op, er kun pga det visuelle udtryk.

Kan jeg bare opsætte profilbrædderene på en liste monteret på væggen, eller skal jeg lave en isoleret fortsatsvæg, med luft mod eksisterende indermur?

Tak for input og god råd, fra dem som måtte have forstand på det og ikke bare gætter på den bedste løsning. Tak!
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er det for en model profilbrædder, og skal de sidde vand- eller lodret? Foto fra enden kan være en hjælp.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Du kan godt sætte brædderne op på en afstandsliste monteret på den eksisterende væg, men du skal have styr på hvilken vej dine profilbrædder skal vende. Hus at sætte musestop nederst så du ikke får uønsket besøg.

Hvis du laver udvendig isolering vokser dit projekt en del for så får du formentlig også brug for at flytte vinduerne ud og der kan være udfordringer med udhænget på taget.
Den normale måde at undgå fugt, er at sikre at udeluft kan stige frit til vejrs mellem væg og brædder.
Hvis dine profilbrædder skal være vandrette, er det blot at starte med lodrette lægter (eller hvad producenten foreskriver) med passende afstand. Når profilbrædderne er monteret, skal der ikke lukkes i top og bund.

Hvis du bruger vedligeholdelsesfrit "træ" kan du finde en vejledning fra producenten. Den vil nok indeholde forklaring om isolering, da det nyeste bygningsreglement foreskriver at der skal isoleres ved den form for forbedringer, hvis væggen ikke allerede overholder isoleringskravene. Kravet om isoleringniveau er lavere i sommerhuse end almindelige huse.
Du sætter vel ikke profilbrætter udvedig på en murstensmur. Så får du jo en masse vedlighold. Læste først din tråd som om du ville sætte dem indvendig, men kom i tvivl da jeg læste de andre indlæg.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Jeg tror at 80% af de sommerhuse, der i sin tid blev bygget af gasbeton, har fået træbeklædning udenpå i løbet af de sidste 30 år. De fleste har fået isolering, da gasbeton ikke isolerer godt i forhold til moderne krav.

Der er ingen tvivl om at træbeklædning eller måske bedre kunsttræ, øger salgsværdien af et sommerhus i gasbeton. Der er flere købere til et sommerhus der fremstår i træ fremfor gasbeton. Jeg er ikke sikker på at det er det samme for mursten.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis