Udkørsel fra garage i sommerhus

Hej alle

Jeg er i tvivl om hvordan reglerne for sekundær bebyggelse i bygningsreglementet skal tolkes. Jeg ejer en grund med privat fællesvej, hvor jeg ejer 4 m ud af en i alt 8,5 m bred vej. Nu vil jeg gerne bygge til på min garage og placere tilbygningen 2,5 m fra vejlinjen (altså 6,5 m fra skellinjen i vejen), men i bygningsreglementet står følgende:

4.1.3. Sekundær bebyggelse i tilknytning til sommerhuse
For sekundær bebyggelse, der opføres i tilknytning til sommerhuse gælder særlige afstandskrav. Sekundær bebyggelse i tilknytning til sommerhuse skal opføres mindst 2,5 meter fra skel mod nabo, vej og sti.
Opføres sekundær bebyggelse inden for en afstand af 2,5 og 5,0 meter fra skel mod nabo og sti, skal følgende betingelser være opfyldt2:
• (...fjernet irrelevante punkter)
• Der må ikke udføres vinduer, døre eller andre åbninger i den side, der vender mod skel mod nabo og sti.

Til det har jeg to spørgsmål:
1. Betyder det, at jeg ikke må lave udkørslen/garageporten fra garagen ud mod vejen? Det virker helt skørt.
2. Tolkes det reelle skel som skellinjen eller tolkes vejkanten som skellinjen?

Med venlig hilsen
Mads 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tolker det som der ikke må laves “åbninger” mod skel til nabo og mod skel til sti. 

Søren O
Sekundær bebyggelse i tilknytning til sommerhuse skal opføres mindst 2,5 meter fra skel mod nabo, vej og sti.
Opføres sekundær bebyggelse inden for en afstand af 2,5 og 5,0 meter fra skel mod nabo og sti, skal følgende betingelser være opfyldt2:
• (...fjernet irrelevante punkter)
• Der må ikke udføres vinduer, døre eller andre åbninger i den side, der vender mod skel mod nabo og sti.

Det er kun i afstands beskrivelse at ordet "vej" optræder. I afsnittet om åbninger ser du ikke ordet "vej" 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Super, sådan læser jeg det nemlig også. 
Du må gerne lave en garage port, men ikke en dør/vindue ud mod vejen og naboen.
Men i sidste ende, så kontakt kommunen og få en bygge tilladelse, ellers kan du blive pålagt at fjerne det igen.
Mine svigerforældre fik bla. besked på at de ikke måtte udvide carporten, pga. de havde et overdække med plads til en bil og en trailer, ud over den primære carport., så de måtte "lukke" den primære og lave den om til værksted, istedet for at udvide bygningen med et større værksted.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis