lave omfangdræn med 300 mm isolering.

vi kigger på et nyt hus, det har 100 kvm fin tør kælder, men den er uisoleret, og med dagens energipriser koster det jo mere og varme det op end afdrag og skatter på huset. 
på energimærket er der angivet at der burde laves omfangsdræn, og isolering med 300mm udvendigt. og der er også angivet en pris på 107000 kr. 
som jeg lige husker det skal der graves 2 meter ned på begge sider og ca 1,6 meter ved gavlen. 
så det er omkring 14 meter til 2 meters dybde og 10meter til 1,6 meters dybde. 
Lyder de 107000 kr som et nogenlunde bud på prisen eller er det helt hen i vejret, jeg har læst div steder på nettet at omfangsdræn koster 5-10000 kr pr meter, og 24 meter burde så give 120-240000 kr.. 

Er det noget der er til at lave selv? 
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har fået tilbud på 36m i 1,5m dybde på mellem 130.000 og 230.000. Det var for 3-4 år siden.
Det skulle tage ca. 3 uger for 2 mand. Så i forhold til at lave det selv, så skal man jo lige overveje om det er værd at bruge 2 ferier på.

Men hvis kælderen er tør, hvorfor så dræne? Man kan isolere indefra med f.eks. multipor, og det er let at lave selv.
jenshøj skrev den 17-09-2022 11:21:37

Jeg har fået tilbud på 36m i 1,5m dybde på mellem 130.000 og 230.000. Det var for 3-4 år siden.
Det skulle tage ca. 3 uger for 2 mand. Så i forhold til at lave det selv, så skal man jo lige overveje om det er værd at bruge 2 ferier på.

Men hvis kælderen er tør, hvorfor så dræne? Man kan isolere indefra med f.eks. multipor, og det er let at lave selv.

 Alle steder jeg læser skriver de at udvendig isolering er den klart bedste løsning, indvendig isolering skal laves med hulrum der ventileres, og 2-300 mm indvendig isolering med hulrum fylder altså godt op, samt besværligt steder hvor man ikke lige kan fjerne ting indvendig. 

Om du selv kan lave det kan jeg ikke svare på.  
Det kan man selv lave, dog med forbehold hvem man er.  

Har selv isoleret kælder udvendig, ca. 25-30 meter, endda i to omgange. Første gang i ca. 1978, med 100 mm, senere i 2008 med yderlig 100 mm. Al opgravning med håndkraft. Opgravning, isolering og påfyldning/stampning af jorden, tog ca. 4 timer/meter. Derudover bortkørsel af overskydende jord.

Fordelen ved udvendig isolering er langt større effekt, samt det går ikke ud over pladsen indvendig.
Hvis man skal have samme U-værdi indvendig som alternativ til udvendig, går det væsentlig ud over pladsen indvendig. 
Indvendig isolering kan også være lidt af en "lotteri gevinst", kilde Bolius.
I følge Bolius er indvendig isolering ikke at anbefale!
Ved indvendig isolering har man stadigvæk en kold "grund/kældervæg".

Som det fremgår af vedhæftet materiale brugte jeg en krydsfinerplade som afstivning.
Først blev der gravet ca. 160 cm ned, hvorefter krydsfinerpladen blev sat ned, efterfølgende blev de sidste ca. 60 cm gravet med en smal 14 cm skovl. Ved at stå på hylden i bunden af krydsfinerpladen, træder man ikke jorden ned. Krydsfinerpladen hinder ligeledes jordskred, samt begrænser mængden af opgravet jord. Hvis tilsvarende skulle være opgravet med en "minigraver" skulle der være gravet 2-3 gange så meget jord op.
I mit tilfælde var det heller ikke plads til al den jord og Minigraver.
Udvendig på isoleringen har jeg brugt en 6 mm eternit plade. Øverst afsluttet med en søvandsbestandig Alu-plade, sat ind i fugen 2 mursten oppe.

En anden fordel, al arbejder har været skattefri, samt den store energi besparelsen ligeledes.  
For ikke at nævne besparelsen i Fitness centeret.  


GSH skrev den 17-09-2022 15:49:10

Om du selv kan lave det kan jeg ikke svare på.  
Det kan man selv lave, dog med forbehold hvem man er.  

Har selv isoleret kælder udvendig, ca. 25-30 meter, endda i to omgange. Første gang i ca. 1978, med 100 mm, senere i 2008 med yderlig 100 mm. Al opgravning med håndkraft. Opgravning, isolering og påfyldning/stampning af jorden, tog ca. 4 timer/meter. Derudover bortkørsel af overskydende jord.

Fordelen ved udvendig isolering er langt større effekt, samt det går ikke ud over pladsen indvendig.
Hvis man skal have samme U-værdi indvendig som alternativ til udvendig, går det væsentlig ud over pladsen indvendig. 
Indvendig isolering kan også være lidt af en "lotteri gevinst", kilde Bolius.
I følge Bolius er indvendig isolering ikke at anbefale!
Ved indvendig isolering har man stadigvæk en kold "grund/kældervæg".

Som det fremgår af vedhæftet materiale brugte jeg en krydsfinerplade som afstivning.
Først blev der gravet ca. 160 cm ned, hvorefter krydsfinerpladen blev sat ned, efterfølgende blev de sidste ca. 60 cm gravet med en smal 14 cm skovl. Ved at stå på hylden i bunden af krydsfinerpladen, træder man ikke jorden ned. Krydsfinerpladen hinder ligeledes jordskred, samt begrænser mængden af opgravet jord. Hvis tilsvarende skulle være opgravet med en "minigraver" skulle der være gravet 2-3 gange så meget jord op.
I mit tilfælde var det heller ikke plads til al den jord og Minigraver.
Udvendig på isoleringen har jeg brugt en 6 mm eternit plade. Øverst afsluttet med en søvandsbestandig Alu-plade, sat ind i fugen 2 mursten oppe.

En anden fordel, al arbejder har været skattefri, samt den store energi besparelsen ligeledes.  
For ikke at nævne besparelsen i Fitness centeret.  


 Det ser rigtig flot ud, jeg må indrømme at jeg lige pt ikke ser jeg har tiden til det, men prisen på opgaven, og prisen på energi(hvis vi får huset)  nok alligevel får mig i gang,  jeg kan se på billedet at du også har taget omkring trappen, det er flot lavet, men det tror jeg bliver svært på det hus vi kigger på, både fordi det vil være dyrt at etablere ny trappe, og fordi der er en trappe op til huset, oven på trappen ned, og det gør det bare det hele dyrere, så det bliver nok bare kold væg på det punkt. men din metode med krydsfinerpladen. ser godt ud, det kan godt være jeg giver mig ud med gør det selv arbejdet. jeg skal bare lige have sat mig ind i hvordan jeg laver det.. :)

Husk at man ikke må opgrave et for stort et stykke ad gangen, hvis man graver under sokkel niveau. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Det er kun "tåber" der graver under sokkelniveau, tæt på/op ad soklen, lige meget om det er nok så små stykker ad gangen.
Kan det betragtes som “under sokkelniveau” nå der er tale om opgravning ved siden af en kælder væg? Den skal vel kunne, stå selv, så at sige? 

Mange hilsner
Polite
 
Når man er under sokkel så kan denne skride lidt eller meget ud i grøften. Og det gælder også ved kælder. Men man har naturligvis kælder dybden plus lidt mere inden man er ved bunden. 
Ellers ville det jo ikke være nødvendigt at understøbe med 1 m ad gangen ved udgravning og understøbning af kælder.
Her er har an endda de indvendige mure til at støtte yderskallen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Som jeg forstår det skal drænet ligger lige under sokkelniveau, men man graver jo ikke ind under sokkel.

da man lavede sokkel på sådanne kældre tilbage i 1960erne der støbte man vel ikke sokkel længere ned end gulvet vel? man kunne vel ikke være så heldig at soklen går lidt længere ned så man kan banke gulvet op og ligge lidt isolering under?

Måske du kan være heldig at soklens dybde fremgår af en tegning, ligeledes hvordan kældergulvet er lavet.
Også i 1960erne støbte man soklen lidt længere ned end underkanten af kældergulvet, med forbehold for hvem MAN var.

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis