lave omfangdræn med 300 mm isolering.

vi kigger på et nyt hus, det har 100 kvm fin tør kælder, men den er uisoleret, og med dagens energipriser koster det jo mere og varme det op end afdrag og skatter på huset. 
på energimærket er der angivet at der burde laves omfangsdræn, og isolering med 300mm udvendigt. og der er også angivet en pris på 107000 kr. 
som jeg lige husker det skal der graves 2 meter ned på begge sider og ca 1,6 meter ved gavlen. 
så det er omkring 14 meter til 2 meters dybde og 10meter til 1,6 meters dybde. 
Lyder de 107000 kr som et nogenlunde bud på prisen eller er det helt hen i vejret, jeg har læst div steder på nettet at omfangsdræn koster 5-10000 kr pr meter, og 24 meter burde så give 120-240000 kr.. 

Er det noget der er til at lave selv? 
vi kigger på et nyt hus, det har 100 kvm fin tør... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Men hvor er det man kan finde hus tegninger? jeg synes jeg har fundet vores hus et sted..

Sokkel kan gå 20-30 cm under gulv i kælder, men det kommer jo en på jordbund osv. 
Og nej det har ikke noget at gøre med at man graver under sokkel. Man må ikke grave længere ned end 10 cm før sokkelbund med mindre man gør det med højst 1-1,5 m og så stamper jorden godt op igen når dræn er lagt ned.
Husets vægt m.m. kan nemt risikere at give sætnings skader, og der er endda set sammenstyrtning i grove tilfælde. 
Her i byen lavede et kloakfirma en fejl. De gravede ind i en smøge imellem 2 huse hvor gavlene stod ca. 1 m fra hinanden. Den ene gavl skred "lidt ud" ud i grøften og måtte mures helt om. Et andet sted så jeg en opgravning vel 0,5 m fra gavlen. Dagen efter stod der flere skråstivere opad gavlen og der var efter følgende tydelige revner i muren.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 18-09-2022 22:50:44

Sokkel kan gå 20-30 cm under gulv i kælder, men det kommer jo en på jordbund osv. 
Og nej det har ikke noget at gøre med at man graver under sokkel. Man må ikke grave længere ned end 10 cm før sokkelbund med mindre man gør det med højst 1-1,5 m og så stamper jorden godt op igen når dræn er lagt ned.
Husets vægt m.m. kan nemt risikere at give sætnings skader, og der er endda set sammenstyrtning i grove tilfælde. 
Her i byen lavede et kloakfirma en fejl. De gravede ind i en smøge imellem 2 huse hvor gavlene stod ca. 1 m fra hinanden. Den ene gavl skred "lidt ud" ud i grøften og måtte mures helt om. Et andet sted så jeg en opgravning vel 0,5 m fra gavlen. Dagen efter stod der flere skråstivere opad gavlen og der var efter følgende tydelige revner i muren.  

 OKay, jordbunden her er ler, ler og atter ler, eller nej der er også store sten i.

Vedr. store sten kan det være en udfordring at få dem op, da de kan være besværlige at holde på.
Løsningen kan være at bore et hul igennem stenen, hvor et reb kan trækkes igennem, så kan f.eks. 2 mand let løfte den op. Sten med snor/reb ses af mit øverste vedhæftet foto. En ekspansionsbolt kan også gøre det.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis