Væglampe

Hej,

Jeg skal installere en væglampe, men skal bare forstår ledningerne her.

Vi har haft elektrikeren på og jeg tror han har sat de her plastik dimser (hvad hedder de egentlig?) på ledningerne for sikkerheden.

Men jeg vil prøve at sætte denne lampe op.. som jeg forstår er blå (neutral 0) og brun (Live M1).. men så forstår jeg ikke hvad grøn, sort og hvid er (lejligheden er fra 1972).

På selve lampen, kan jeg se de blå/brune ledninger, (men også nogle tynde nogle)… og der er ligesom noget tape og en strips rundt om enderne (det er en lampe vi har fundet nede i kælderen, så tænker om det er mening med tapen eller om det er bare den som havde den før havde sat det på for at ledningerne ikke står fremme).

Nogle tips på hvordan jeg kan wire det her sammen så jeg kan få lampen op?

På forehånd tak. 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Inde i lampen er der 3 kronemuffer mærket L, jord og N. Du forbinder en ledning fra L i lampen til muffen med den grønne ledning. Fra klemmen i lampen med N forbinder du også en ledning til klemmen med sorte ledninger. Det er nok smartest, hvis du forbinder ledningerne fra klemmerne i vægdåsen, inden du sætter vægbeslaget til lampen op. Sluk for strømmen først.

fase
S. Fabrin skrev den 16-09-2022 12:27:12

Inde i lampen er der 3 kronemuffer mærket L, jord og N. Du forbinder en ledning fra L i lampen til muffen med den grønne ledning. Fra klemmen i lampen med N forbinder du også en ledning til klemmen med sorte ledninger. Det er nok smartest, hvis du forbinder ledningerne fra klemmerne i vægdåsen, inden du sætter vægbeslaget til lampen op. Sluk for strømmen først.

 Det er bare smukt, tusind tak S. Fabrin. 

Hov forresten, de plastik dimser som sidder på enderne af den grøn/sorte ledninger, hvad hedder de og kan hvordan tager man dem af? 

Og ift. den hvid ledning, bare nysgerrig, hvad gør den, og den an jeg bare lad være med at brug til noget så?

Mufferne på grøn og sorte ledninger kaldes skrueløse samlemuffer. De åbnes ved at løfte det klare plastiklåg. 
Den hvid ledning er fasen, som er den ledning, der er konstant strøm på. Den skal du ikke bruge i din lampe.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis