Hvor bliver alle pengene af???

Priserne på alt – fra energi til spegepølse – stiger som aldrig før.
Jeg kan ikke forstå, hvem der får alle de ekstra penge...?
Når en lille købmand eller en familie betaler 2-3 gange det normale for strøm og opvarmning - og med Fjotte Frederiksens velsignelse - skal låne for at betale regningerne, må der da sidde nogen et sted og skumme fløden udover det rimelige.
Hvis man f.eks. producerer og leverer strøm, bliver denne prissat efter den sidste og dyreste kilowatttime som en producent kan levere. Da der er tale om en monopollignende tilstand - vi skal jo alle bruge strøm - synes jeg, at afregningsmetoden minder gudsjammerligt om karteldannelse.
Fik i sommer leveret træbriketter til 2½ gange prisen sammenlignet med sidste år. En seddel på pallen afslørede, at oprindelseslandet var Rusland, og at den blev leveret i 2021, så en brændepusher har nok gnedet sig i sine fedtede hænder over den fine forrentning.
Inflation opstår vel bare, når leverandører begrundet i efterspørgsel/forventet omkostningsniveau osv. ser sit snit til at hæve prisen for at øge fortjenesten?

Murphy´s Lov: Alt der kan gå galt, vil gå galt, på det værst tænkelige tidspunkt.
Finagle´s Lov: Murphy was a F*cking optimist!!
41 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Selv om strøm er meget dyrere end normalt, så tænk på alt den komfort man trods alt får for pengene - For tænk sig hvis vi ikke havde elektricitet.. hvor træls alting ville være..    
Det er udbud og efterspørgelse. Produceres der mindre af en efterspurgt varer bliver den dyrere. 
Bliver produktions omkostningerne dyrere bliver en varer også som regel dyrere. 

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Hvis man reelt gerne vil kende årsagen til det vi ser udfolde sig i fuldt flor for tiden, skal man sætte sig ind i, hvad og hvem der står bag WEF, World Economy Forum og, hvad deres agenda er. Det er ikke lystig læsning og studie. Kogt ned til få ord: Du skal intet eje, men du vil være lykkelig.



Med venlig hilsen
ktm

 

Priserne på fragt stiger jo markant pga feks firmaerne (mærsk, dsv osv.) jo stadigvæk har den samme avance på fragten i procent, så når deres omkostninger til brændstof osv stiger, vil slutprisen jo stige meget mere end deres omkostninger er - de tjener bare flere penge, for det samme arbejde - ses også tydeligt på deres regnskaber 🙈 og det samme er sig gældende på priserne i supermarkedet, de har stadigvæk den samme avance på størstedelen af deres sortiment..
Mit indtryk er, at når energipriser drives af den dyrest solgte kwh i den enkelte time (dvs, at fx vindenergi i en time hvor der også laves strøm med gas koster det samme som gasstrømmen), så er det ud fra en tænkning i EU om, at det vil fungere som et incitament for producenterne af grøn energi til at bruge overskuddet på et producere endnu mere grøn energi. I den forstand betaler de højere priser for, at der i fremtiden er mere grøn energi - og i forlængelse af dette også vil være flere perioder, hvor det ikke er nødvendigt at lave strøm af gas, hvilket så igen vil give lavere priser til den tid.

Det er min forståelse af baggrunden, og så skal jeg ikke kunne sige, om det virker efter hensigten. Der er givetvis altid nogen, der skummer fløden. Det jeg ved er, at det ikke er mig :)
Annonce
På strøm er det naturligvis i stor stil ejerne af elværkerne. Det vil i stor stil sige vindmølle ejerne. Der er nogle få som er ejet af "almindelige" mennesker men største parten er ejet af investorer eller selskaber. 
Jeg har i min familie en medejer af 4 store vindmøller. Han gnider sig godt i hænderne. De er kalkuleret til at løbe rundt ved en strømpris på ca. 0,25 kr/kwh 
Selve prisdannelsen er udbud og efterspørgsel. 
Det koster meget producere el på gas elværker i Tyskland.
Der er ikke faldet meget nedbør i Norge så de har ikke overskud at levere af.
A kraftværker er kommet i dårlig lys efter Tjernebyl og den i Japan der kolapsede, så de bliver nedlagt.
Solen skinner kun om dagen og vindmøller leverer kun når det blæser. 
Så der produceres ofte for lidt i forhold til efterspørgslen. ( i dag blæser det godt så vi var nede på 0,35 kr her over middag og under 0,20 kr det meste af i morgen ) 
Altsammen plus elafgift moms m.m. Så der skal tillægges ca. 180 kr oven i uanset dyr eller billig el. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Martin.v skrev den 16-09-2022 12:20:18

Priserne på fragt stiger jo markant pga feks firmaerne (mærsk, dsv osv.) jo stadigvæk har den samme avance på fragten i procent, så når deres omkostninger til brændstof osv stiger, vil slutprisen jo stige meget mere end deres omkostninger er - de tjener bare flere penge, for det samme arbejde - ses også tydeligt på deres regnskaber 🙈 og det samme er sig gældende på priserne i supermarkedet, de har stadigvæk den samme avance på størstedelen af deres sortiment..

 LEGO bestemmer suverænt hvad de vil betale for kørsel og fragt - også derfor at 9 ud af 10 chauffører er nogen arme stakler fra Filippinerne eller Østeuropa - nogen er hjemmefra både halve og hele år fra deres familier.    

Lad os antage at en million husstande betaler 30 000 kr ekstra om året for el og varme (det er vist ikke helt urealistisk). Det er 30 milliarder mere end normalt. Fjotte F. får selvfølgelig en del af kagen i moms og afgifter, men er det så el-leverandører og gas/olieselskaber, der skal dele resten? Med mindre at hr og fru Hansen og alle os andre er blandt de forædte aktionærer i disse selskaber, er det jo bare penge, der forsvinder ud af samfundet og dermed gør os alle sammen meget fattigere!

Murphy´s Lov: Alt der kan gå galt, vil gå galt, på det værst tænkelige tidspunkt.
Finagle´s Lov: Murphy was a F*cking optimist!!
Dette link fortæller rigtig meget om, hvorfor vores elpriser er eksploderet.

https://www.youtube.com/watch?v=0Oh_w5KrEVc

Svensk med engelske undertekster og forklaret på en meget forståelig måde.

Tankevækkende.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Man har indrettet det så tåbeligt, at når vinden blæser i Europa betaler Tyskland danske vindmølleejere for at stoppe produktionen fordi deres egne vindmøller kan opfylde behovet.

Det logiske ville være at sende det danske overskud til danske kraft/varmeværker for at holde forbrugerpriserne nede.

Den aftale kan vi takke Energistyrelsen for. Der sidder 900 mennesker i styrelsen og krydrer r... og gæt hvem der sidder i ledelsen - rigtigt gættet: Det er djøffere hele banden.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 31 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis