Bør jeg fjerne mit skiftereternitag med asbest

Jeg skal have skiftet tag i starten af næste år. Nu ærende har jeg 2 lag tag: 1 skifereternittag med asbest og et bølgeeternittag med asbest.

Det nye tag er et tagpap med listedækning.

Det er ikke nogen hemmelighed, at det koster omkring 100.000 kr at fjerne skiferen. Det er mange penge.

Det er ikke nogen hemmelighed, at jeg selvfølgelig også har tænkt sundhedsrisiko ved at gå på loftet og, at jeg potentielt er eksponeret for, at skiferen smuldre (pladerne er dog rigtig fine set indefra og tror ikke, at der er noget galt med dem endnu. De er ikke udsat for vind og vejr, da bølgetaget ligger udenpå)

Ville i fjerne det, når i er i gang eller ville i bare bruge det som undertag?

Tak for svar.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er jo ikke klar over hvor stort et slot du bor i, men det koster normalt ikke 100K at fjerne et tag. 
Principielt mener jeg at man skal fjerne det gamle før man laver det nye. Nu er du allerede ude i 2 lag tag hvor det øverste ikke kræver undertag, men alligevel har du skifer eternit under. 
Så kommer du igen med et lag tag med tagpap som heller ikke kræver undertag. Men alle lag kraver udluftning imellem lagene så der ikke opstår fugt problemer. 
Desuden forhøjer du jo huset igen med lægte + plade tykkelse Det kan godt komme til at se mærkelig ud ved tagrende m.m. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg sender dig lige et billede af den måde vi løste problemet på. Der er tale om et Rockwool produkt. Dengang for 26 år siden var opbygningen godkendt til indkapsling af asbest. Det er nok vigtigt at den løsning du måtte vælge er godkendt for ikke at få problemer ved et senere salg.
Vær endvidere opmærksom på at du tilføjer ekstra vægt og spærene til gamle asbesttage er beregnet til lette tage.
Den konstruktion vi fik lavet vejede ca 25 kg.ekstra pr. m2 så da vi senere skulle have solceller besluttede jeg at forstærke spærene under disse.
Held og lykke mede projektet

 

Jeg vender lige tilbage med et par billeder mere for at illustrere hvad det giver af ekstra højde på taget. I vores tilfælde vil jeg anslå at taget er blevet 7-8 cm højere.Om man bryder sig om det eller må være en smagssag, personligt syntes jeg ikke det skæmmer.
Bjarne

 

ev elmand skrev den 15-09-2022 17:06:55

Jeg er jo ikke klar over hvor stort et slot du bor i, men det koster normalt ikke 100K at fjerne et tag.
Principielt mener jeg at man skal fjerne det gamle før man laver det nye. Nu er du allerede ude i 2 lag tag hvor det øverste ikke kræver undertag, men alligevel har du skifer eternit under.
Så kommer du igen med et lag tag med tagpap som heller ikke kræver undertag. Men alle lag kraver udluftning imellem lagene så der ikke opstår fugt problemer.
Desuden forhøjer du jo huset igen med lægte + plade tykkelse Det kan godt komme til at se mærkelig ud ved tagrende m.m. 

Det er lidt sjovt, at du gør dig klog på en pris jeg har fået flere steder fra og det er vel at mærke af nedrivningsfirmaer, som gør det her til dagligt. Det er dyrt at fjerne skifereternittag, når der skal gøres efter forskrifterne. Det er jeg selvfølgelig interesseret i, at det bliver. 

Jeg lægger ikke tagpap ovenpå de 2 lag tag. Jeg snakker om at fjerne bølgeeternittaget og lade skiferen være og så lægge tagpap på.

Bjarne Jensen skrev den 15-09-2022 19:51:49

Jeg sender dig lige et billede af den måde vi løste problemet på. Der er tale om et Rockwool produkt. Dengang for 26 år siden var opbygningen godkendt til indkapsling af asbest. Det er nok vigtigt at den løsning du måtte vælge er godkendt for ikke at få problemer ved et senere salg.
Vær endvidere opmærksom på at du tilføjer ekstra vægt og spærene til gamle asbesttage er beregnet til lette tage.
Den konstruktion vi fik lavet vejede ca 25 kg.ekstra pr. m2 så da vi senere skulle have solceller besluttede jeg at forstærke spærene under disse.
Held og lykke mede projektet

Tak for informationen og for billederne Bjarne. 

Jeg skal have en tømmer og tagdækker til at lægge tagpappen. Den ene nævnte faktisk det med Rockwool pladerne ovenpå skiferen.

Spærrene er fabrikerede gitterspær og må næsten være stærke nok, når der i forvejen er 2 lag tag på.

Jeg kan ikke lige se om højden på de 6-8 cm gør nogen forskel i udseende, men som du siger. Det er jo en smagssag.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis