Spørgsmål til olietemperatur og kølevand

Hej med jer,
Jeg har fornyligt købt båd hvori der ligger hvad jeg mener er en BMC 1,5 Marine Diesel motor med 36 HK. Jeg skal sejle båden hjem for motor i lige omkring 50 sømil, så jeg vil være sikker på at den er i orden og jeg ved ikke meget om det.

I lørdags havde jeg motoren startet i omkring 10-15 minutter, hvor jeg synes at kunne konstatere, at der ikke kommer kølevand nok ud - jeg ved dog ikke hvad normal mængde er. Når motoren går i tomgang uden gas kommer der intet vand ud, men når jeg giver den halv gas begynder der at komme vand ud - er det almindeligt?

Samtidig kunne jeg se at olietemperaturen kom op omkring de 100-110°C før jeg slukkede for motoren, men olietrykket fik jeg simpelthen ikke noteret. Jeg skulle bare have motoren slukket igen.

Tak på forhånd 😊

Skipper på DGS S/Y ____ __ af Danmark
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der skal komme kølevand også når den går i tomgang, det kan meget vel være impelleren der er slidt, så første skridt må være at skifte den. Man bør i øvrigt altid have en ekstra med ombord så man kan skifte den til søs.
Har den lagt længe i vandet, kan vandindtaget være dækket af ruere og alger, så tjek det inden du skifter empreller, for impreller tåler ikke tør kørsel.
Tjek også lige om søvandsventilerne er helt åbne   


Vi prøver igen, i morgen --
Tak for jeres svar. Jeg synes at der kom masser kølevand ud - selv i tomgang - første time jeg sejlede. Da vi sejlede i havn og kom ombord næste morgen, opdagede jeg det manglende kølevand.

Der er en del vandmænd, "marehalm" og lignende i havnen.. Så det kan være at indtaget er tilstoppet. Det må være første tjek - men jeg har svært ved at komme under båden uden våddragt..

Jeg tænker at impelleren må kontrolleres hvis indtaget ikke er tilstoppet, men jeg aner ikke noget om at skille/skifte den..

Skipper på DGS S/Y ____ __ af Danmark
Det ser ud til at motoren er holdt pænt og ordenligt. Tillykke med det !
Sidder kølevandsfilteret over vandlinjen - det gør det vist - så prøv at blæse luft baglæns ud af indløbsslangen for at fjerne diverse græs o.a., der kan blokere vandindtaget. Måske kan du også få en fleksibel pind e.l. igennem.

Finnband
Med en vandtemperatur på omkring 16 er en god dykkermaske vigtigere end en våddragt. 
Mangler kølevand -køler du med varmeveksler -? -ellers du hele havet til rådighed.
Tjek oliestand -evt vand i olien kan være fordampet væk. Olie temperatursynes jeg er ok -det var værre hvis den ikke kom over 60.

http://www.sckruger.dk/Norsk%201.5%20BMC%20manual.pdf

 

Annonce
finnband skrev den 15-09-2022 17:03:32

Det ser ud til at motoren er holdt pænt og ordenligt. Tillykke med det !
Sidder kølevandsfilteret over vandlinjen - det gør det vist - så prøv at blæse luft baglæns ud af indløbsslangen for at fjerne diverse græs o.a., der kan blokere vandindtaget. Måske kan du også få en fleksibel pind e.l. igennem.

 Tak for din ros af motorens tilstand. Kølevandsfilter sidder både over motor og vandlinje.

Jeg har forsøgt at fylde søvandsfilteret med ferskvand og efterfølgende åbne for ventilen, hvilket resulterer i at vandet stille og roligt sykker i filteret. Jeg formoder at det løber ud af båden og tror derfor ikke at indtaget er tilstoppet.

Skipper på DGS S/Y ____ __ af Danmark
Kurt54 skrev den 16-09-2022 09:28:00

Med en vandtemperatur på omkring 16 er en god dykkermaske vigtigere end en våddragt. 
Mangler kølevand -køler du med varmeveksler -? -ellers du hele havet til rådighed.
Tjek oliestand -evt vand i olien kan være fordampet væk. Olie temperatursynes jeg er ok -det var værre hvis den ikke kom over 60.

http://www.sckruger.dk/Norsk%201.5%20BMC%20manual.pdf

 Med alle de brandmænd vi har i havnen skal der mere end en dykkermaske til 😊

Hvordan kontrollerer jeg om der mangler kølevand? Det formoder jeg ikke at der gør... Ja, jeg kører med varmeveksler som tager søvand og køler mit kølevand, som så cirkulerer i motoren.

Jeg synes ikke at kunne finde en "oliepind" som på en bil, så jeg er heller ikke helt skarp på hvor jeg kontrollerer oliemængden.

Skipper på DGS S/Y ____ __ af Danmark
OK -brandmænd en masse er nok værre end 16 grader -min erfaring godt nok fra kyst er der kan være mange om aftenen og om morgenen kan de være væk.

 

Kurt54 skrev den 16-09-2022 10:45:48

OK -brandmænd en masse er nok værre end 16 grader -min erfaring godt nok fra kyst er der kan være mange om aftenen og om morgenen kan de være væk.

Tak for illustration. Jeg må se om jeg kan finde det 😊


Skipper på DGS S/Y ____ __ af Danmark
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis