Sammenføjning af fundament

Jeg skal til at lave en lille tilbygning - en vinkel - på mit et-plans hus. 22,5 m². Jeg har fået modstridende anbefalinger om, hvorvidt det er en god idé at sammenføje fundamenterne - eller om de blot skal støde op til hinanden. Evt. med en elastisk fuge.

Der kunne f.eks. bores en 6-8 huller og limes nogle stykker 8 mm tentorstål ind i eksisterende fundament. Nu skal det nye fundament under alle omstændigheder jernarmeres p.g.a. indstøbte stålsøjler, så den løsning ligger lige for.

På den anden side har jeg hørt, at man ikke bør sammenføje fundamenterne, men altså blot lave en elastisk fuge hele vejen op.

I en verden uden differenssætninger, kunne det sikkert være ligemeget. På den anden side tror jeg ikke på, at løsningen kan holde en sætning, og i givet fald kun lige dér, hvor sammenføjningen er. Sætter tilbygningen sig længere ude, kan det jo være ligemeget, om fundamentet er sammenføjet længere inde.

Jeg vil meget gerne have et godt råd om dette emne. Jeg synes alt vedrørende fundamenter er ganske vigtigt...!

Med venlig hilsen

Lars K

Lars K
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Lars

Jeg har gjort nøjagtig som du skriver, men har dog brugt 16 mm stål til at lime ind i det eksisterende fundament. Har endda muret murstenene i forbandt.

Det skal så lige tilføjes at jeg grundet gunstige forhold er helt sikker på
at jeg ikke vil få nogen sætninger. (spørg mig igen om 30 år...)

Mvh Yamsen

Mus fjærter ikke som hest, uden at røv revne...
Hej Yamsen

Tak for svar. Ved nærmere eftertanke skal jeg nok vælge stålet et par størrelser større, hvis jeg går efter denne løsning.

I mit tilfælde kan det næsten ikke betale sig at mure i forbandt. I den ende side er der i selve sammenføjningen kun en 7-8 skifter + teglstenssålbænk (teglsten i for- og baggvæg). Resten er vindue op til en limtræsrem. Først længere ude går muren op til remmen. I den anden side et vinduesparti hele vejen fra rem til fundament. Også her er der mur op til rem længere ude.

Min tanke er, at hvis der skulle komme en lille sætning, er det mindre kritisk i disse svage sammenføjninger med vinduer og elastiske fuger hele vejen rundt. Der er lidt at give af, og i givet fald kan presset tages af ved at justere lidt i monteringen. Øhh...håber jeg.

En anden tanke er, at hvis hele tilbygningen nu vil sætte sig lidt over det hele, men den er holdt benhårdt fast i et "hængsel" i den ene ende - så vil bygningen så at sige vippe, og dermed bryde sammenføjningen foroven. Dér må være store kræfter. Måske ville det i så fald være mere rart, om tilbygningen lever sit eget liv hvad sætninger angår (?)

Jeg grubler lidt over det, men tak for svaret.

Mvh
Lars K

Lars K
Det første spørgsmål der falder mig ind er, hvilke grunde der kan være til at lave soklen forbandt? Ud fra den logik, at hvis der ikke er nogen grund, må svaret være oplagt.

At forestille sig at det forbandte skulle forhindre en evt. sætning, gætter jeg på ikke er realistisk. I hvert tilfælde er jeg ved at lave en tilbygning på 40 kvadratmeter, hvor jeg efter råd fra bygningskonstruktøren, lader tilbygningen leve sit helt eget liv, det vil sige med skjulte silicone-fuger ved alle sammenføjninger. (på nær taget der må kunne klare lidt bevægelighed).

/jan
Mit råd er normalt at da der med stor sandsynlighed vil opstå mindre sætninger, bør man ikke lave forbandt i hverken mursten eller sokkel, men som foreslået bore et antal 12 mm tertor i den eksisterende sokkel.
Murværket forbindes med indboringsmurbindere og plads til en 10-12 mm elastisk fuge med ø bagstop.
Husk sokkel skal have 2 stk ø 12 mm tentor i både top og bund.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis