Jeg skal til at lave en lille tilbygning - en vinkel - på mit et-plans hus. 22,5 m². Jeg har fået modstridende anbefalinger om, hvorvidt det er en god idé at sammenføje fundamenterne - eller om de blot skal støde op til hinanden. Evt. med en elastisk fuge.
Der kunne f.eks. bores en 6-8 huller og limes nogle stykker 8 mm tentorstål ind i eksisterende fundament. Nu skal det nye fundament under alle omstændigheder jernarmeres p.g.a. indstøbte stålsøjler, så den løsning ligger lige for.
På den anden side har jeg hørt, at man ikke bør sammenføje fundamenterne, men altså blot lave en elastisk fuge hele vejen op.
I en verden uden differenssætninger, kunne det sikkert være ligemeget. På den anden side tror jeg ikke på, at løsningen kan holde en sætning, og i givet fald kun lige dér, hvor sammenføjningen er. Sætter tilbygningen sig længere ude, kan det jo være ligemeget, om fundamentet er sammenføjet længere inde.
Jeg vil meget gerne have et godt råd om dette emne. Jeg synes alt vedrørende fundamenter er ganske vigtigt...!
Med venlig hilsen
Lars K
Lars K