Kan man støbe randfundament under eksisterende væg.

Jeg er ved at omdanne min carport til garage/værksted. Første etape er at få støbt randfundament og sat 2 skifter lecablokke. Den ene af carportens sider er lukket med en væg som jeg egentlig bare gerne vil beholde. Kan man støbe under og stadig få det tæt mellem lecablokkene og væggen. Eller er jeg nødt til at pille hele siden ned for at få den til at støtte på fundamentet. Lige nu støtter den på støbte punktfundamenter, som jeg egentlig gerne ville lade stå. Hvad er den smarteste måde?

Lykken er der hvor virkeligheden møder forventningerne.
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Du kan godt støbe under. Men problemet bliver at punktfundamenter måske ikke går så dybt ned som din fundament kommer. Så vil punkt fundament klodserne nok skride ud i din grøft. Det kan ret let løses ved at lægge en stolpe på tværs af grøften lige ved punkt fundament. Begge ender af stolpe skal så langt ud at det ikke risikerer at få den opgravede grøft til at skride sammen. Begge ender af stolpen kan hvile på en flise og kile den godt op. Det vil være klog at lave et stykke ad gangen så hele væggen ikke kommer til at stå og dingle i fri luft.
Beton skal puttes i grøften straks efter opgravning og overflade på beton rettes af så der er lige godt 40 cm op til underkant væg. Så er der plads til at mure 2 stk 20 cm ( 19 cm ) leca blokke over. 
Punkt fundamentet kommer så til at stå delvis i beton støbningen og det forstærker det også. 
Alternativ kan du undlade at støbe der. Blot sætte en fibercement plade yderst og så isolere inderst 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis