Hvad betyder "i skel"

Hejsa

Jeg kan læse mig til at man kun må bygge op til 12 meter i skel. Men hvad betyder "i skel" er det hvis bygningen ligger på selve skellinjen eller gælder det også hvis den er trukket fx 1,2 meter ind fra skellet og hverken udhæng eller tagrende er i nærheden af skellet?

Jeg er ved at google mig til en hovedpine...

Mads
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De nærmere definitioner finder du i din lokalplan, som er tilpasset dit område.

Ofte bruges afstande som 2,5 eller 5 meter til at bestemme om man ligger inde for området hvor skellets regler gælder.

Endvidere er der også højderestriktioner.

Elektronikteknikeren
Jeg har googlet “ i +skel +betydning” og fundet https://www.bolius.dk/haek-og-hegn-i-skel-her-er-de-vigtigste-regler-1031
Måske kan du bruge det.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Hej Mads

Hvis du kigger i BR18 vejledning som jeg har linket herunder, vil du kunne se et par eksempler på hvordan du kan komme uden om 12 meters reglen. Jeg gætter på at det er 'sekundær bebyggelse'(udhus, carport osv..) som du vil bygge i selve skellinjen, eller så kort fra den?

Eks 1. fra vejledning pkt. 4.1.1.

På en grund er der opført en garage 1,5 meter fra skel. Garagens længste side mod skel er 6 meter. Ejeren af ejendommen ønsker efterfølgende at opføre et udhus, der placeres 2 meter fra skel. Da den samlede længde af samtlige bygninger på grunden maksimalt må udgøre 12 meter i skel, må udhusets længste side mod skel maksimalt være 6 meter. Hvis den samlede længde af garagen og udhuset mod skel overstiger 12 meter, vil betingelserne ikke være opfyldt, og der vil derfor skulle ansøges om byggetilladelse, og det vil være op til kommunen, om der kan gives en byggetilladelse til opførelse af bebyggelse, der ikke overholder byggeretten. Alternativt kan udhuset placeres længere fra skel end 2,5 meter

pkt. 4.1.2. i vejledningen

Placeres bygningen i en afstand på mere end 2,5 meter fra skel, er bygningen ikke omfattet af betingelserne nævnt i afsnit 4.1.1. Placeres bygningen længere fra skel mod nabo og sti end 2,5 meter, skal du dog være opmærksom på, hvor højt du må bygge, og om du overskrider bebyggelsesprocenten. I disse tilfælde skal man ligeledes være opmærksom på, at tagvand skal holdes på egen grund. 

https://bygningsreglementet.dk/Administrative-bestemmelser/BRV/Sekundaer-bebyggelse?Layout=ShowAll


Håber du kan bruge det!

 
Tusind tak alle sammen!

Hovedpine afværget og jeg tror jeg har styr på hvad dælen jeg har at rette mig efter :)

Det her forum er en gave til alle os nybegynderPilfingre 

Håber i alle får en blændende god dag

Mads
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis