radiator optimering og fjernvarme

Hejsa
vi får fjernvarme inden for en overskuelig fremtid og i den forbindelse prøver jeg at gøre mig klogere på vores anlæg. og om det kan betale sig at opdatere noget.

-selve radiatorerne
Termostaterne er en model fra før 89 så dem havde jeg tænkt mig at skifte og samtidig pakdåserne med stiften i. (eventuelt til noget smart termostat)
men er i tvivl om det kan betale sig at skifte alle ventiler også fra RA-VL fremløb uden forhånds justering til nogen med, fx RA-N hedder de vist. syntes jeg er stødt på snak om forhåndsindstilling og fjernvarme flere steder og det virker vigtigt men hvad gør den funktion som termostaten ikke kan?

-frem/retur temperatur
2 strengs anlæg, og frem/retur løber i samme rørkasse ved kælderloft ca.2/3 af vejen rundt i huset. 
forrestiller mig det har været fint mens vi har haft gas, men er nervøs for at returvandet bliver varmet igen på vejen tilbage, skal jeg skille rørkassen og isolere varmedelen så retur ikke bliver påvirket?

lidt om huset.
-220m2 fordelt på 110 brugbar opvarmet kælder og 110 stue etage primær opholdsrum.
-fra 1968.
-2 strengs, 14 radiatorer alle med ra-vl 26mm ventil og termostat fra før 89
-umiddelbart sundt hus, der er isolering i væg og efterisoleret på loft, vinduer og døre er gået igennem, ingen utætheder.
-vores gasforbrug er "normalt" for 2 voksne og 2 børn m karbad osv. 1300-1700m3 om året, vi har overhovedet ikke sparet.

det var en ordentlig smøre, kom gerne med indspark, alt min viden om emnet er google baseret, haha :)


5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det direkte fjernvarme eller indirekte. Indirekte er med varmeveksler.
Dine termostater kan udmærket stadig bruges, men hvis du ønsker at kunne begræns gennemstrømningen i radiatoren for at få en så stor afkøling som muligt, skal du vælge ventiler med indstillelig begrænsning. Du skal dog være opmærksom på, at hvis begrænsningen er sat for lav, formindsker det effekten på radiatoren til følge.
Hvis ikke dine varmerør er isolerede fra hinanden, kan det være en god ide at isolere dem. Prøv i første omgang at se, hvordan returtemperaturen er. Hvis du har varmeveksler kan du regulere fremløbstemperaturen. Så behøver du ikke begrænsning på radiatorventilerne.

fase




S. Fabrin skrev den 13-09-2022 12:07:13

Er det direkte fjernvarme eller indirekte. Indirekte er med varmeveksler.
Dine termostater kan udmærket stadig bruges, men hvis du ønsker at kunne begræns gennemstrømningen i radiatoren for at få en så stor afkøling som muligt, skal du vælge ventiler med indstillelig begrænsning. Du skal dog være opmærksom på, at hvis begrænsningen er sat for lav, formindsker det effekten på radiatoren til følge.
Hvis ikke dine varmerør er isolerede fra hinanden, kan det være en god ide at isolere dem. Prøv i første omgang at se, hvordan returtemperaturen er. Hvis du har varmeveksler kan du regulere fremløbstemperaturen. Så behøver du ikke begrænsning på radiatorventilerne.

 Tak for svar.
Det er indirekte fjernvarme med veksler. 
Kan være jeg lige skal se hvordan anlægget kører når den nye fjernvarme unit bliver sat op og så tage den derfra.
Skift af ventilerne vil kun være hvis det er helt galt, det lyder som en opgave for en vvs'er når nu det er 14 stk. og vandet skal af anlægget. og så løber det lidt op sådan prismæssigt.

Nogen fornemmelse mht. smarte termostater? Har læst en del tråde her på LDS og der er både gode og dårlige erfaringer


Jeg har et system fra Danfoss. Det virker udmærket. Det programmeres fra en central enhed, og jeg har ikke brug for at skrue op og ned for temperaturen fra min telefon. Sommetider virker det som om muligheden skaber behovet.

fase
Hvad slags er dine radiatorer ?

3 lags med konvektorer ( PK3) er så god en investering i forhold til 1 lags uden konvetorer. som er anvendt i rigtig mange  naturgasinstallationer..
Og ja, de er dyre, men betaler sig forbavsende hurtigt hjem.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Der er 2 lag på mine, de ligner de ribe radiatorer. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis