Nye velux vinduer, nyt undertag, nyt tag utæt

Hej forum. 

Jeg håber i kan hjælpe mig her. 

Jeg har fået nyt undertag (diffusionsåbent) på hele huset og har stået med undertag uden tag i 2 måneder.

Jeg har herefter for 3 dage siden fået monteret 2 tvilling velux vinduer og et single (brugt i fin stand) af en tømrer.

Et viser sig efter første regnvejrsdag i nat, at der er utætheder ved alle vinduerne :(((

Alt inddækning, tætning er nyt og skulle være lavet helt efter bogen.

Spørgsmålet er:
Er det normalt at se utætheder, når taget endnu ikke er lagt på endnu? Eller burde det kunne stå med rent undertag og velux i regn uden problemer? Taget er et tegltag i stål i hele plader, som derfor skal skæres til ved vinduerne og er derfor ikke monteret endnu. 

Hvis ikke, må jeg få fat i tømreren igen...

Det skal siges at tømren er en bekendt, og jeg har været med under hele processen til det ene vindue, hvor alt er gjort emeget omhyggeligt, dog stadig utæt...

Obs, det er tydeligt at se at det er utæt Ca. 10 cm fra vinduet i hvert hjørne ( ikke alle hjørner, forskelligt fra vindue til vindue).



Håber i kan hjælpe en mand i nød 🙏 

Tak på forhånd! 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der må være nogle utætheder mellem undertagskraverne og undertaget ved vinduerne. Det er vigtigt at sørge for at vandet bliver på oversiden af undertaget.

Søren O
Tak for hurtig respons søren!

Jeg har noget kraftigt undertags tape UV tape, til samlinger.

Skal jeg mon tape det rundt ved inddækningskraven og undertag, langs siderne? I toppen sidder der en "tagrende" monter et til undertag og krave. 
Eller måske rettere få tapet undertaget tæt mod vindues kanten? 
Opdatering.

Jeg har snakket med tømren der har udført abrjedet.
Han siger at det er fordi jeg ikke har tag på. På nuværende tidspunkt kan det regne ind fra alle vinkler og "tagrenden" over vinduet har derfor ikke rigtig nogen funktion.

Er der nogle der kan bekræfte dette? 😅
Som Søren O skriver, det skal være tæt mellem undertag og vindue.

Man kan ikke på billederne se hvordan undertaget er lavet inden kraven og inddækning kom på.
Normalerweize skæres det lidt i undermål så det enten kan gå op ad den udvendige del af rammen, eller alternativt bukket ind under og op inde i rammen. Nedenfor detaljer fra Icopal (s.21).

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
Jeg synes ikke det ser ud som, at der er monteret vandrende over vinduerne?
Der er så småt kommet tag på, og det fjerne faktisk problemet. Som tømren siger, så er det jo helt tæt til kondens vand og hvad der skulle komme.

Der er monteret vandrende over dem begge, som dækker hele vinduets areal, dog ikke til at se på billederne. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis