Reparation af knækket baluster

Hej allesammen,

Jeg opdagede at en af mine balustere er knækket på midten og at det kun er selve malingen der holder den sammen. Hvordan ville i ty til at reparere denne her? Den rigtige løsning, vil jo nok være at dreje en ny, men det har jeg desværre ingen erfaringer med - og det lyder også lidt halv dyrt at få nogle til det.

Jeg havde over vejet at skære den over på midten, tage den ud og så forstærke den med en stump rundstok der kunne bores ned i hver ende af det afskåret med noget trælim - hvad har I af ideer? Jeg er meget grøn på alt gør det selv, så kom gerne med jeres gode inputs!   
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jhb
jhb
405 6780
Kan du ikke klare det med at løfte den så meget op, at du kan smøre lim på begge flader og derefter sætte den ned igen.
Superdiy
Superdiy
214 4200
Hele håndlisten skal slås løs for at få en enkelt baluster ud med fare for flere knækker, så jeg ville kraftigt overveje om ikke det er ok den ene pind kun holdes sammen af maling.
Med mindre du har små børn der hiver i dem, bør den uden problemer kunne blive sidende.

Selvbygger med stort S. 
BISK258
BISK258 Trådstarter
7
Tak for svaret jhb, det vil jeg undersøge om er muligt.

Okay Superdiy, det kan jeg godt se vil være en større og risikoflydt opgave (mht. at tage hele håndlisten af). Jeg har ingen børn lige pt. men min kæreste og jeg har planer om børn snart. Jeg har set, at man laver hullet højere op i toppen af håndlisten, for at kunne sætte den på plads når man samler dem - vil det jhb forslår, måske være en god løsning? - det kan vel ikke gå så meget galt, ved at prøve dette. Altså løfte op, give noget trælim, og så sænke igen.
Annonce
Jens J.
Jens J.
801 3500
Du kan overveje at bore et hul skråt ned oppefra øverste runding på kuglen lige over hvor den er knækket.

Derefter sætte en ca. 10 cm lang dyvel i. De kan købes i meter mål.

Når det er limen er tørret ville jeg lave øvelsen igen på den anden side.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
GodeVen
GodeVen
279 5220
For mange år siden, fik jeg lavet nogle tilsvarende balustre. En var til udskiftning, de andre var til rækværk for enden, da jeg havde flyttet skunken længere ud. Jeg fik dem lavet hos en lokal trædrejer, der egentligt var pensioneret. Jeg gav 100 kr for alle. Selv den gang var det latterligt billigt. Hvis man blot skal udskifte en, behøves man ikke at løfte gelænderet op. Man kan blot skubbe den op i gelænderet og tilpasse længden, så den kan skubbes ind fra siden.

Trædrejeren skal have en at lave den ud fra. Kan du ikke finde en, der har tradrejning som hobby?

BISK258
BISK258 Trådstarter
7
Jens J
Tak for den. Det er faktisk rigtig godt tænkt - det tror jeg, at jeg vil overveje kraftigt. 

GodeVen
Ud fra hvad jeg har set på nettet, ligner det også at man kan tage dem ud, uden at tage gelænder af, så det kan bestemt være en mulighed, hvis det ikke er for dyrt at få drejet (det lyder som et godt tilbud du har fået!) - jeg må forhøre mig ad hos nogle hobbydrejere. 
Annonce
BOFH
BOFH
1950 8600
Et muligt alternativ kunne være at planskære den under håndlisten, så kan den fjernes og fikses med forstærkning indeni som oprindeligt foreslået.
Bagefter sættes den tilbage på plads og fikseres mod håndlisten med lim + et par dykkere (eller tynde skruer).

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

ev elmand
ev elmand
22339 7480
Jeg har selv trappe med tilsvarende balustre. Dem jeg har på den lige del af trappen ( som din) kan ikke tages ud enkeltvis. Men min trappe er en  1/4 svings trappe så de 2 nederste hvor gelænder stiger kraftigst kan tages af uden at hele håndliste fjernes.
Jeg har i øvrigt haft håndliste af nogen gange når der skal større møbler op på 1. sal. 
Jeg ville prøve at vrikke den lidt ud til siden så knækket åbner sig mere, og så lægge noget trælim ind. Du skal bruge en sprøjte med nogenlunde stor kanyle som kan købes på apoteket. Så vrikker du frem og tilbage medens der sprøjtes lim ind, og så det fordeles i knækket. Den skal så fastholde så den er lige. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Hvad om du skærer den gamle af.
Borer hullerne ud. Det nederste ekstra dybt.
Ny baluster monteres i nederste hul, og skubbes så op i håndlistens hul.
Fastgørelse med lim.
Kræver at nederste del af baluster ikke er meget konisk.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07 Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Populært lige nu

1. Pinholes i vores gulv efter flydespartel
    Lav-Hus (læst 239 gange)
  2. Er det lovligt at producere strøm uden godkendelse
    Grøn energi og sparetips (læst 32659 gange)
  3. Forstærkning af gennemborede etagebjælker
    Lav-Hus (læst 320 gange)
  4. Nyt tag, isolere før eller efter?
    Lav-Hus (læst 185 gange)
  5. "Falke" - Jem og Fix's eget mærke
    Lav-Hus (læst 91616 gange)
  6. Mulig vandskade?
    Lav-Hus (læst 202 gange)
  7. Afsætningsplan til tilbygning
    Lav-Hus (læst 309 gange)
  8. Profilbrædder på ydervæg, hvordan undgår jeg fugt?problemer
    Lav-Hus (læst 332 gange)