Træpiller af spåner fra træproduktion

Kom til at tænke på noget nu hvor der er mangel på træpiller og priserne er skyhøje.

Kunne man ikke lave træpiller ud af de spåner som træ virkersomhedetne laver?

Jeg arbejder på en produktionsvirksomhed hvor vi laver køkken elementer. Vi producere rigtig mange tons spåner i løbet af et år som vi betaler penge for at komme af med, kunne man ikke lave træpiller ud af det istedet?

Vi arbejder med spånplade, massiv træ og mdf, det hele bliver suget over i en silo som forsyner vores fyr, det som vi ikke kan nå at brænde af selv bliver tømt af en lastbil som køre det til Tyskland hvor det bliver brændt af.

Jeg ved godt at spånplade og mdf måske sviner mere en træpiller af ren træ, men drt bliver jo brændt af et eller andet sted aligevel, og jeg ved at der er mange virksomheder som betaler dyrt for at komme af med deres spåner.
Kunne man ikke lave træpiller ad det herhjemme istedet for at køre det til udlandet?
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
God tanke, men.
Tænker at MDF og spånplade skal afbrændes efter reglerne for affald, men at spåner fra massiv træ bør kunne anvendes. Kan det svare sig?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Jeg tænkte bare at når det bliver brændt af aligevel et eller andet sted.

For eksempel så fyre vi jo selv med det på virksomheden, det vi ikke kan brænde af bliver kørt til Tyskland med lastbiler, og det er mange tons der bliver kørt ud af landet i sommer månederne  

Jeg tror det ville være for stor en omkostning at få sorterer rene træspåner fra, det ville kræve et separat suge anlæg til de marionet det kun køre massiv træ.

Jeg fik bare tanken da jeg kunne læse at flere kraft varme værker er begyndt at købe træpiller, de kunne vel godt køre med "affalds" piller istedet?
Det har man da længe gjort.
Bla. virksomheden AGROFORM som bruger spåner fra vinduesproduktionen.
jhb skrev den 12-09-2022 10:42:44

Det har man da længe gjort.
Bla. virksomheden AGROFORM som bruger spåner fra vinduesproduktionen.

 Ja, men det går jeg ud fra at det er rent træ de bruger hvis det kommer fra vinduesproduktion.


Det som vi har mest af er spånplade og mdf, og som det er nu så bliver det fragtet til Tyskland for at blive brændt af der.

Så jeg tænkte når det nu aligevel kan brændes af herhjemme, om det ikke kunne presses til piller og bruges af kraftvarme værkerne istedet så de private kunne få de rigtige træpiller.

Jeg er med på at private nok ikke vil kunne få lov til at fyre med piller lavet af spånplade og mdf, men jeg kan ikke se hvorfor at varmeværker ikke skulle kunne bruge det, nogen af dem fyre jo decideret med affald som bliver importeret fra andre lande.


Jeg tror Horsens varmeværk heller end gerne vil tage imod spåner og savsmuld - de importere i forvejen småt brandbart fra UK. 
Og varmeværker ikke bare køber træpiller - de nærmest støvsuger markedet.. og stjæler træpiller fra private med pillefyr.. bla. også derfor priserne på træpiller er gået amok og nu har nået et niveau på 7-7500 kr./pl. 
Ps. Træpiller til private må ikke indeholde ret meget lim og andet kemi. 
Annonce
@ Frank Chr.  varmeværker “stjæler”?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Frank Chr. skrev den 12-09-2022 12:38:03

Jeg tror Horsens varmeværk heller end gerne vil tage imod spåner og savsmuld - de importere i forvejen småt brandbart fra UK. 
Og varmeværker ikke bare køber træpiller - de nærmest støvsuger markedet.. og stjæler træpiller fra private med pillefyr.. bla. også derfor priserne på træpiller er gået amok og nu har nået et niveau på 7-7500 kr./pl. 
Ps. Træpiller til private må ikke indeholde ret meget lim og andet kemi. 

 Vi må gerne fyre med de spåner der kommer fra produktionen, vi kan bare ikke nå at brænde alt af.


For vores virksomhed alene er der måske tale om 1-2 ton i ugen i sommer månederne som bliver kørt til Tyskland.

Jeg ved at en af vores konkurrenter som hovedsageligt producere mdf har over 100 tons affald/spåner der bliver kørt til Tyskland om året. 

Det er da voldsom resursespild at køre det til udlandet hvis det kan brændes af herhjemme.

Tror det koster omkring 1500-2000 kr at komme af med mdf affald lige nu pr ton



Her i byen har vi en større træpille fabrik HP 
De laver masser af piller fra affalds spåner fra møbelfabrikker. Jeg kender ikke kvalitet krav til disse spåner.
Da fabrikken startede lavede de piller af halm fra landbruget. Det kunne da være interessant om ikke det var en produktion der skulle op at stå igen. 
Der er rigtig meget halm der ikke bliver anvendt til andet end jordforbedring. 
Jeg har selv leveret halm til briketter i starten af 1980`rne. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det lyder da smart hvis man kan lave træpiller af halm. 

Her hvor vi bor bruger stort set alle ikke økologiske landmænd stråfirkorter for at reducere mængden af halm.

Det lyder da til at der er muligheder for at lave masser af træpiller i dk som ikke er lavet af rent træ,man jan undre sig over hvorfor der ikke bliver gjort mere i det i disse tider.
Det er naturligvis halmpiller  Men never mind.
Der er nok en procesdel der først skal investeres i. Halmen skal rives i småstykker før det kan presses til piller. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis