Stolpebærer/stolpefod i rustfrit stål?

Jeg har dårlige erfaringer med udendørsholdbarhed af galvaniserede genstande, og i øvrigt skal den bruges sammen med trykimprægneret træ, hvor man i almindelighed plejer at anbefalde rustfri og syrefaste skruer.

I første omgang har jeg kun behov for ét styk, så om prisen er fem gange det en galvaniseret ville koste, er ikke så vigtigt.

Jeg leder efter noget i stil med denne, men efter lang tids forgæves søgning er jeg blevet i tvivl om en sådan findes i rustfri stål:
https://www.carl-ras.dk/stolpebaerer-6595/?product=48122040/48122040

Sammenlignelige beslag fås i rustfri udgave og prisen er tilmed god:
https://www.carl-ras.dk/vinkelbeslag-m-ribbe-90-rustfri-a4/?product=48000272/48000272
https://www.bygmax.dk/byggematerialer/beslag-og-haengsler/rustfrie-beslag.html
https://www.carl-ras.dk/vinkelbeslag-rustfri-a4/?product=48022310/48022310

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Alternativt kan du få en Smed til at lave de stolpebærer i rustfri,

Vi prøver igen, i morgen --
Ja, jeg havde overvejet at enten svejse en selv af et vinkelbeslag og en gevindstang eller at prøve at få fx A-smede til at gøre det, men tænkte, at de nok synes opgaven var for lille til, at de gad.
Jeg ved selvfølgelig ikke, hvad du skal bygge? Men er det ikke primært Skruerne der er udsat, I den sammenhæng?
Hvis du er bekymret over galvaniseringen, I kontakt med trykimprægneringsvæsken,  kunne man måske lægge et lille stykke murpap mellem stolpe og beslag? 
Så er du vel næsten færdig med at bygge, inden smeden får lavet beslaget🤣

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

En varmgalvaniseret stolpesko holder selv hvis du bor i 1. række til vesterhavet din levetid ud.
Der er iøvrigt heller ingen fornuft i at bruge rustfaste skruer i trykimpregneret. Hvor har du læst det? Alm. Udendørsskruer holder længere end træet.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 11-09-2022 16:27:10

En varmgalvaniseret stolpesko holder selv hvis du bor i 1. række til vesterhavet din levetid ud.
Der er iøvrigt heller ingen fornuft i at bruge rustfaste skruer i trykimpregneret. Hvor har du læst det? Alm. Udendørsskruer holder længere end træet.

Hvad skulle der være galt med A4 rustfri skruer i trykimprægneret, det har jeg ofte brugt uden problemer...

Annonce
je_ns skrev den 11-09-2022 17:52:20

Hvad skulle der være galt med A4 rustfri skruer i trykimprægneret, det har jeg ofte brugt uden problemer...

Der er intet galt i at bruge rustfaste skruer, men der er ingen grund til det. De almindelige coatede skruer holder fint, er væsentligt billigere, og knækker ikke så let som rustfast.

Der hvor det giver mening at bruge rustfast er i træsorter der indeholder syre og misfarves af alm skruer. Det er f.eks. lærk og cedertræ.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 11-09-2022 18:21:29

je_ns skrev den 11-09-2022 17:52:20

Der er intet galt i at bruge rustfaste skruer, men der er ingen grund til det. De almindelige coatede skruer holder fint, er væsentligt billigere, og knækker ikke så let som rustfast.

Der hvor det giver mening at bruge rustfast er i træsorter der indeholder syre og misfarves af alm skruer. Det er f.eks. lærk og cedertræ.

Ja de rustfri brækker lidt nemmere, men bruger man en slagskruemaskine går det fint.

Jeg synes nu de almindelige coatede skruer ruster pænt meget, bor 20 km fra havet så det skyldes ikke salt.
NKT Climatic skrue efter 4 år oppe under udhænget, under taget og bag sternbrædtet, så ingen direkte regn.(træet er trykimprægneret)

Jeg har heller ikke den store tiltro til Climatic skruer. Varmgalvanisering  er noget helt andet.

Højspændigsmaster og lygtepæle holder uden problemer 50 år uden rust af betydning.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis