Gulvvarme ventil, kan der sættes termostat på?

Da jeg købte vores hus, fik jeg en vvs til at gennemgå nogle varmeinstallationer og her påpegede han at de termostater som sad på gulvvarme i stuen ikke gav mening og gav os en ventil stedet. Ventilen sidder i samme rum som stuen

Det er dog rigtig besværligt at gå og fifle med den ventil hele vinteren, da det meget hurtigt enten bliver for koldt eller varmt.

Nogen som ved om vvs'ern havde ret eller om man bør have beholdt termostaten?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Termostaten inde i det lille aflukke er ikke noget værd.
Skal du gøre noget andet end en manuel ventil, så vil jeg sige du skal have dig en digital ventil, med en rum-monteret føler til at styre den, så kan rum føleren mærke hvornår der skal mere eller mindre varme på gulvet, og give signal til den digitale ventil.

 

På gulvarme er det ofte en "returventil", som måler temperaturen på vandet der kommer tilbage gennem gulvvarmekredsen. Termostaten sørger for, at returvandet altid er samme temperatur og dermed at gulvet har samme temperatur hele tiden. Dvs. den måler ikke rumtemperaturen og bør virke, selvom den er lukket inde.

Så det er nok en ide at starte med at finde ud af om ventilen/termostaten sidder på fremløb eller returløb.

Mvh. AllanE
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis