Opførselse af carport

Hej LDS,

Jeg skal have opført denne carport https://www.xl-byg.dk/shop/xl-byg-lynge-1-1-carport-25-28-m2-1222601 i min have, hvor der allerede har været opført en træ-garage som er revet ned. Jeg mangler en tømrer til at opføre den, da jeg ikke selv er særlig handy, og jeg tror resultatet bliver bedst med en håndværker. Jeg har skrevet til nogle tømrere, men kun én er vendt tilbage med et prisoverslag på 76.000 kr, hvilket jeg synes er totalt overdrevet. Er det bare fordi håndværkerne har for meget at lave lige nu, eller koster det virkelig det ?

Vh
Daniel
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du har beskrevet opgaven på samme sparsomme måde, for tømrerne, kan jeg godt forstå dit overslag.

Vi mangler nok lidt info:
Hvor i landet er du?
Kan du beskrive placeringen yderligere? Evt. Med foto..
Har fundet bedt om en pris med behandling af træet,  eller blot selve byggeopgaven?
Er prisen inkl. Carporten?
Hvis en tømrer skal give pris på det, skal han jo sikre at alle ubekendte kan dækkes ind. Der vil jo skulle graves ud til stolper, evt. Støbes om disse etc.. 
Det er et oplagt Gør det selv-arbejde, ellers🙂
Hvad kostet en tømrer efterhånden 8.000 om dagen? 

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

De fleste håndværkere er ikke interesseret, i at give tilbud på småopgaver, som de ofte bliver tæppebombet med, det tager jo tid at udregne et tilbud, og for dem er tid penge, så undlader de ofte at svare, eller sender en urealistisk høj pris, så de er sikker på at være dækket ind, hvis du skulle takke ja til tilbuddet.

Har du spurgt i XL måske de kan formidle kontakt til en håndværker ??

Vi prøver igen, i morgen --
Ja, som lyhne1 skriver, så er det vigtigt at gøre sig helt klart præcist, hvad opgaven omfatter, Eller lægge op til, at håndværkeren selv specificerer, hvad han ønsker at udføre af arbejde fx om det inkluderer landmålerarbejde eller markering af grundplanen. Når de fleste ikke har meldt tilbage med et tilbud, så skyldes nok det mest, at opgaven var alt for uklar.
Hvis du er i tvivl om en rimelig pris for selve monteringsopgaven, så spørg i XL om de A) tilbyder montering eller kan henvise til en håndværker, der så i sagens natur kender carporten og derfor sandsynligvis udfører et godt arbejde til en god pris, B) kan give dig et estimat på hvor mange timer opgaven vil tage som gør det selv arbejde. Så kan du selv gange med prisen på en håndværkertime.

For at komme videre med opgaven så her lidt inspiration:
Overvej først hvor præcist den skal opføres og undersøg myndighedskrav fx brandmyndighedernes krav til afstand til andre bygninger.
Overvej grundigt om der skal ske ændringer i terrænet fx planering eller udlægning af stabilgrus etc.
Hvordan vil du have den monteret? Er der eksisterende fundament, skal stolperne nedgraves eller placeres på
 stolpebærere? Og skal stolpebærerne støbes i borede huller eller er der plads til at nedgrave færdigtstøbte?
Skal der efterfølgende etableres en indkørsel og regnvandsdræning? Og hvordan påvirker dette niveauet carporten skal monteres i, så fx døren stadig kan åbne.
Skal der etableres regnvandsbrønd med stikledning eller faskiner til afløb fra taget?
Vil du have den malet eller grundet med grunder til trykimprægneret træ? Dette gøres typisk lettest inden trapezpladerne monteres.
Gør dig det også helt klart om den blot kan opføres eller der er behov for tilpasninger til netop din have.

Desuden ville jeg kraftigt overveje at få nedlagt tomrør til senere etablering af belysning og CEE-stik for opladning af elbil. 
Hvis du har behov for hele ovenståede pakke, så kan den oplyste pris ligefrem være billig.

Sandsynligvis vil det være en fordel at udlægge opgaven til flere forskellige håndværkere (fx markering af grundplan, fundament, regnvandskloak, montering, maling og anlægsarbejde). Men der er sikkert også meget du kan selv.


Det er min fornemmelse, at du kan have glæde at stille mange andre spørgsmål i forløbet med opførelsen af din ny carport.


Hej,
1000 tak for svar.
Jeg havde ikke tænkt alle de elementer ind, men tænkte det måske var nemmere nu hvor der har stået en træ-garage på grunden i forvejen. Arbejdet skal udføres i Aarhus.
Jeg må forhøre mig i XL-byg
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også