Gennemløbsretning i radiator

Jeg er ved at renovere min stue og har i den forbindelse skullet lave lidt om på rørføringen til min radiatorer.
Det hele er gået fint med at skære nye rør til og montere disse.
Så kom problemet. Efter at have fyldt vand på anlægget og sat det hele i drift igen opdagede jeg at jeg havde byttet om på fremløb og retur.
Efter at have tænkt lidt over det en dags tid besluttede jeg at få det lavet rigtigt og det er gjort.
Jeg er imidlertidig nysgerrig efter om der er nogen der ved hvad betydning det har hvis vandet løber den "gale" vej rundt.
Jeg kunne forestille mig det kunne vanskeliggøre en naturlig cirkulation i systemet, men det har vel ikke den store betydning i vore dage hvor der er pumpe på systemet, eller hvad. :?:
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Om ikke andet vil jeg tro, det sætter pumpen på hårdere arbejde, da den jo skal "svømme mod strømmen". Hvis det er rigtigt betyder det alt andet lige større pumpe, mere slid og større el-forbrug.

Om det ligefrem kan ødelægge cirkulationen må mere VVS-kyndige hellere udtale sig om!

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Der er så'n set ikke noget problem med at få radiatoren til at afgive varme, men du vil få nogle 'små' problemer:

1. Ventilen er designet til, at vandet løber den rigtige vej igennem den! Det betyder, at en ventil, der enten vender forkert på det rigtige sted eller at raditoren er koblet forkert giver støjproblemer fordi lukkestiften bliver påvirket fra den forkerte side. Den står simpelthen og klaprer, fordi den søger at holde åben, mens vandstrømmen prøver at lukke den fordi det kommer fra den gale side. Hvis du har hørt ventilen klapre og er i stand til at ignorere dette, vil den utvivlsomt slide stiften og pakdåsen op meget hurtigt!
2. I forlængelse af dette vil du givet opleve temperatursvingninger på rumtemperaturen eftersom gennemstrømningen dels er meget ujævn og dels i den termisk forkerte retning.
Hej

Korekt og det vil også medfører en meget uøkonomisk drift. Varme har det jo som bekendt med at søge opad, derfor når din ventil åbner vil den lukke varmt vand ud af radiatoren og ikke koldt vand, som jo er forneden i din radiator.
Dine radiatorer er dimensinoret til at give en bestemt mængde varme KWh, og det vil den ikke kunne fordi varme kommer ind fra den forkerte side.
Du vil risikerer ar få lavet en termisk rør inden i din radiator således at det varme vand går direkte fra indløbet i bunden til udløbet i toppen. cry

Ole
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis