Nyt køkken på "gamle rør"?

Hej,

Vores hus fra 71, trænger til til nyt køkken (er blevet skiftet en gang i 2004), hvilke jo er til at gå til, hvis ikke lige det var fordi vi er usikre hvad vi gør ved gulvet.
Som det er nu, er det de originale rør fra 71 som ligger i gulvet (vand rør og rør til radiator -1-strengsanlæg). 
Nogle steder har jeg læst at varmerørene holder "evigt", men hvad med vandrørerne osv.?
Det skal nævnes at eftersom der ikke er gulvvarme i resten af huset er det ikke stort ønske for os at få gulvvarme i køkkenet. 

Mit spørgmål er:
1) Er det dumt at sættet nyt køkken ind uden at skifte rørene i gulve
2) Er der man mange år tilbage i rørene, så evt. brud er ikke noget vi skal bekymre os om?
3) Vil det være muligt/en ide at føre nye vandrørene ovenpå gulvet/i vægen
4) andre gode muligheder?

P forhånd tak for evt. inputs/råd:-)

Mvh
SnitteBo

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Rør holder "evigt", - - - - hvis de er lagt ordentlig ned. Men det kan hverken du eller os andre vide noget om.
Hvis man under opførelsen er kommet til at spilde en del mørtel på dem, ( kalk) så kan det nemt starte en tæring som over år bliver til en gennemtæring. 
Ligeledes kan vand nogen steder indeholde kulsyre som tærer på vandrør. 
Du skriver  1 strengs anlæg. Det er nu ikke så almindelig, men hvis du er sikker så er det naturligvis det du har. Her er det særlig svært at skifte rørene, da det skal samles i gulv og skal have ret specifikke dimensioner. 
Hvis ellers rørene sidder hvor de skal være så ville jeg lade bruge dem. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej, Mange tak for feedback:-) 
Det er desværre et 1 strengs anlæg og det vil jeg gerne udgå at rode for meget med, netop pga det med rør demensioner. Før vi overtog huset er gulvet renoveret i badeværelse pga. en vandskade. Her  tænker jeg at noget er gjort forkert, da varmen er umulig at styre det det rum......
Jeg ville skifte de rør. Hold op hvor er det ærgerligt at skal til det om et par år. Og så læg gulvvarme slanger ned sammen med. Om i vil koble dem til, bestemmer I selv. 

Ang. 1 strengs så forstår jeg ikke i er så bange for det. Skifter man rørene til pex med samme dimension, sker der ingenting.
Herhjemme har jeg også 1 strengs. Rørene går både op og ned flere gange. Radiator med ene af forskellige ventiler. En kalorifer osv. Det virker ganske glimrende. Eneste klagepunkt er at alle rørene bliver varme, blot for at få lidt varme på badeværelset OL sommeren 
Derudover er det lidt interessant om i har forsikring der dækker skjulte rør.
Det er stadig noget l.. hvis det går galt, men økonomien bliver belastet minimalt.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis