Elektriker arbejde

Lijodo
Lijodo
24 3140
Jeg søger noget råd efter vi har haft en elektriker hos os. 

Jeg er desværre ikke tilfreds med noget af det han har lavet. 

Han presser meget på med hensyn til betaling, og jeg vil rigtig gerne betale, men først når der er blevet udført det arbejde som vi betaler for. 
Jeg har betalt halvdelen, og der mangler så den sidste halvdele. 

Der er rigtig mange småting, og når man lægger det hele sammen, så er det egentlig et stort omgang råd hvis du spørger mig. 

Hvordan er det egentlig ift. betaling, betaler man når det hele er udført, eller betaler man først? Jeg vil mene man betaler efter den service eller produkt er leveret, og som opfylder ens krav/ønsker. 

Problemet er, at manden er virkelig sød, men jeg betaler ikke for venlighed, men for en service. Og jeg kan ikke så godt lide at konfrontere folk, men føler at jeg er nød til det hvad det her angår. 

Jeg ligger nogle billeder op af hvad jeg mener er utilfredsstillende arbejde. 

1. El tavlen, har vi fået udskiftet, elektrikeren har monteret den nye på den gammel træ plade, det er meget fint, men han har ikke sørget for at den er skruet fast til noget, så den svæver bare hvor han bare har sat nogle skruer 'for at holde den', men en af dem, som i nok kan se, holder ikke noget som helst. Og det er egentlig kun rørene som holder hele pladen/tavlen fra at falde ned på gulvet. Jeg har fået at vide af 2 andre elektrikere at, det burde være ham som fastgøre eltavlen på en måde at den er sikker. (Jeg skal nok selv mure op omkring). 
  2. Vi havde et stik kontakt (som er brugt til køleskabet) som sad gemt ind i en kasse i skabet, det er en kasser som skjuler vandrørene, først fjernede han stik kontakten, så vi var nød til i mange måneder at køre en forlængerledning så vi kunne have vores køleskab tændt. Jeg sagde præcist til ham at når han sætter den nye på, at den ikke skulle komme tilbage samme sted, altså gemt i kassen, og han siger selv at man ikke skal gemme en kontakt, men alligevel sat han den tilbage nøjagtig samme sted, og nu kræver han at vi betaler for at han skal flytte den. Det synes jeg ikke vi burde gør, især fordi jeg sagde til ham hvor jeg gerne vil have den ny. (så sagde han noget med, at han har givet os den ny stikkontakt uden beregning... men når man piller en ned... Som egentlig fungerede fint, så er det ikke bare fair at vi ikke skulle betale en ny?)
  3. Han har sat en ventilator op på badeværelset, og man kan se rawlpluggen der hvor skruet sidder, jeg ved godt det er små ting, men altså for mig er det bare sjuske arbejde, det vil jeg ikke selv gøre hvis det var mig. 
  4. Så har han installeret en 'kræftstik' fra opus, med 3 indgang, det er nok dårlig kommunikeret mellem os, for den er virkelig klodset og grim, hvis jeg havde vidst han vil sætte sådan en op, så havde jeg bare brugte en forlænger stik dåse med 3 fra ikea. Men ikke kun det, så har han sat den lige ovenover bordpladen, så hvis/når vi vil skifte den ud, (som vi nok gøre inden længe) så vil der ikke være plads til en anden bordplade som er tykkere f.x. Og igen, han vil gerne have vi skal betale for han flytter den... Og ikke kun det, så har han givet en regning på en ny som han vil sætte på, men jeg tænker... Hvis vi allerede har betalt for den som han har sat op, så burde vi kun betale differencen for den ny? ellers har vi jo betalt for 2 forskellige, hvis det giver mening... Og han har desværre ikke sendt mig en pris overslag over det oprindelig tilbud, altså, hvor jeg kunne selv se og regne ud hvor meget differencen vil blive for den nye. 

Han bliver ved med at rykke mig, og klager over at det det har taget for lang tid... Han har været hos os 2 gange for at arbejde, og han har måske været forbi en enkelt gang for at snakke om tingene, da jeg sagde at jeg ikke var tilfredse (og det var altså der hvor jeg nævnte det med stikkontakten som IKKE skulle tilbage i vandrøre skjule kassen. 

Vi flyttede ind i Oktober sidste år, og det var omk. der hvor han kom første gang, også var han forbi for ca. 2 uger siden, men jeg har selv stået for alle renovering selv, samtidig med at have en fuldtidsarbejde, kan han virkelig kræve at det skal gå hurtigere? Jeg går ud fra at jeg ikke er hans eneste kunde... Hvorfor skal der være en tidsfrist? Selvfølgelig, vi vil også gerne have det bliver færdig, men igen, vi vil også gerne have at det bliver gjort færdig til en vis standard. 

Beklager hvis jeg lyder som en som bare klager, men jeg vil gerne høre jeres meninger og råd.
Tusind tak. 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand
ev elmand
22412 7480
Jeg har selv haft el installatør virksomhed i 25år og i perioder også med svende og lærlinge. 
Jeg ville ikke vente næsten måske over 1/2 år for at få betaling for mit arbejde. Han har betalt materialer og der er udbetalt arbejds løn, så den del er helt urimeligt. Det har slet ingen relevans om han har andet arbejde, Der skulle have været sendt aconto regninger meget før. 

1. 
Han fastgør en tavle til en bygnings del, en spånplade. Ja han kunne godt have skruet denne fast, men hvad hvis det var en mur den skulle sættes på og denne ikke var pudset eller spartlet ordentlig. Var det så også hans opgave. 
Og ville du hellere betale timeløn til ham, end selv at gøre det ? 
2.
Er noget uklar for mig. Jeg synes stikkontakt sidder ganske udmærket. 
3. 
Er væggen skæv eller det blot skruen som mangler lidt til-spænding.
Det ser ud som om væggen er lidt hul oppe i toppen, og den type ventilatorer tåler ikke at spændes skæv. Jævnfør svar på pkt 1. så skal han vel ikke spartle væggen ud ? 
pkt 4
Ja udvendig opus er ikke det pæneste i et køkken, Jeg ville hellere have lavet indmurings dåser 10-12 cm over bordplade. Men var forholdene til det ? Var det muligt at skære en rille så kabel kunne indmures. 
Hvad viser billede 4 - 6 og 7 Jeg synes ikke de henfører til nogen forklaring. 
Mit råd er få nu den sag afsluttet. Det er så små ting der skal til. 
Du sætter din plade fast som tavlen sidder på. Bore huller igennem pladen, plugs ind igennem huller og så skrue fast.
Eller hvis det er træskelet bag ved så 4 skruer i.  
Ventilator får lidt malerfuge, hvis væggen har en lille bule ind. Men prøv at spænde skruen medens ventilator kører så vil jeg tro at den larmer helt vild. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
S. Fabrin
S. Fabrin
14404 4400
1. Du skriver at tavlen er monteret på en plade og at du nok selv skal mure op omkring den. Det tyder på, at du ikke har forberedt væggen til montage af gruppetavlen. Hvorfor har du ikke i samarbejde med elektrikeren fået gjort  pladsen til tavlen klar?
2. Stikkontakten ser ud til at være ulovligt installeret, så det er vel ikke urimeligt, at den blev fjernet. At den nuværende installation af stikkontakten så kunne være lavet med det samme, er så en anden sag. Om elektrikeren skal flytte den uden beregning er ikke til at vide uden at kende aftalen mere præcis.
3.  Ventilatoren er sat op på en tilpasning til den ventilation, der var i forvejen. Så det er tilpasningen, der er skævt sat op. Den kunne så godt have været monteret tæt til væggen. Pudsen kunne evt. være hugget væk, så pladen passede. Det er et afhænger af, hvad der er pænest.
4. Han har ikke monteret et kraftstik men en stikkontakt. Du kunne nok have være lidt mere specifik i dit krav til stikkontaktens højde over bordpladen. Jeg ville have placeret den 15 cm. over bordpladen og lavet det som en planforsænket udgave.
Elektrikeren kan ikke tage stikkontakten ned og sælge den som ny. Vil du købe en brug stikkontakt til fuld pris. Så du skal betale for en ny, hvis du vil have en planforsænket. Ellers skal stikkontakten bare flyttes.
At elektrikeren siger, at det har taget lang tid og derfor godt vil se penge, er forståeligt. Han har for længst betalt materialerne. At du har fuldtidsarbejde og derfor kun kan arbejde i weekender og ferie, kan elektrikeren ikke gøre for. Det er betingelserne, når renoveringer bliver lavet som gør det selv arbejde, men de involverede håndværkere skal du ikke forvente vil vente med betaling, til du er færdig.

fase
ev elmand
ev elmand
22412 7480
S Fabrin: prøv lige at præcisere hvor i  det ulovlige består ved pkt 2. 
Der er ført en ledning igennem til køleskab ved siden af ! ! 

m.v.h. Erik
Annonce
S. Fabrin
S. Fabrin
14404 4400
ev elmand skrev den 09-09-2022 12:25:32

Hvis du ser på billedet, viser det tydeligt at stikkontakten har været monteret i spånpladen. Det er vist ikke helt efter reglerne?

fase
ev elmand
ev elmand
22412 7480
Ok Jeg misforstod det var ikekeden nye montering det var galt med. Naturligvis er den oprindelige montering ulovlig 

m.v.h. Erik
Lijodo
Lijodo Trådstarter
24 3140
S. Fabrin skrev den 09-09-2022 13:03:55

ev elmand skrev den 09-09-2022 12:25:32

Hvis du ser på billedet, viser det tydeligt at stikkontakten har været monteret i spånpladen. Det er vist ikke helt efter reglerne?

Den gamle var monteret ind i væggen om bagved, også var køleskab ledningen ført igennem det hul man kan se på pladen. 

Jeg ser ikke noget galt i den nye han har sat op… bare ærgerligt at han sætter den der hvor jeg sagde han ikke skulle, og nu skal jeg betale for at han flytter den. 

Annonce
Lijodo
Lijodo Trådstarter
24 3140
S. Fabrin skrev den 09-09-2022 10:19:45

1. Du skriver at tavlen er monteret på en plade og at du nok selv skal mure op omkring den. Det tyder på, at du ikke har forberedt væggen til montage af gruppetavlen. Hvorfor har du ikke i samarbejde med elektrikeren fået gjort  pladsen til tavlen klar?
2. Stikkontakten ser ud til at være ulovligt installeret, så det er vel ikke urimeligt, at den blev fjernet. At den nuværende installation af stikkontakten så kunne være lavet med det samme, er så en anden sag. Om elektrikeren skal flytte den uden beregning er ikke til at vide uden at kende aftalen mere præcis.
3.  Ventilatoren er sat op på en tilpasning til den ventilation, der var i forvejen. Så det er tilpasningen, der er skævt sat op. Den kunne så godt have været monteret tæt til væggen. Pudsen kunne evt. være hugget væk, så pladen passede. Det er et afhænger af, hvad der er pænest.
4. Han har ikke monteret et kraftstik men en stikkontakt. Du kunne nok have være lidt mere specifik i dit krav til stikkontaktens højde over bordpladen. Jeg ville have placeret den 15 cm. over bordpladen og lavet det som en planforsænket udgave.
Elektrikeren kan ikke tage stikkontakten ned og sælge den som ny. Vil du købe en brug stikkontakt til fuld pris. Så du skal betale for en ny, hvis du vil have en planforsænket. Ellers skal stikkontakten bare flyttes.
At elektrikeren siger, at det har taget lang tid og derfor godt vil se penge, er forståeligt. Han har for længst betalt materialerne. At du har fuldtidsarbejde og derfor kun kan arbejde i weekender og ferie, kan elektrikeren ikke gøre for. Det er betingelserne, når renoveringer bliver lavet som gør det selv arbejde, men de involverede håndværkere skal du ikke forvente vil vente med betaling, til du er færdig.

1. Alt det man ser på billederene med både den gammel el tavl og ny, er hvad der har været da vi flyttet ind… der var en væg som vi har revet ned, så el tavlen sad lige ind i entreen (som vi så også fjernede).. rundt om den, var bare en træ kasse, lige som den med stikkontakten i pkt. 2, men den manglede jo en side da den bare sad op af væggen, og jeg vil hellere bruge en gipsplade og spartle det hele op så det så flotteste ud.. Mit problem med det er… at han har bare pillet en gammel tavle ned, og sat en ny op uden at sørge for at den plade den er skruet fast på, ikke er fastgjort på noget… det kan ikke passe at det er kun de rør som kører ned og op fra el tavlen er det eneste som gør at hele pladen ryger ned på gulvet.. det er ikke godt arbejde hvis du spørge mig… det vil jeg mene er hans pligt som elektriker? 

2. Har intet problem at han fjernet en stikkontakt, men mest bare fordi han nu har sat den der hvor jeg sadge den ikke skulle placeres, og nu vil have jeg skal betale for at skal flyt den (uden for skjule kassen).

3. Så det jeg forstår med ventilatoren er at væggen er muligvis skævt, i den måde den er pudset eller? Så giver det mening at den ikke sidder plan.. men havde det været mig som skulle udføre det arbejde for en anden som betaler for min service.. så havde jeg sørget for at den sidder plant med væggen, når det er det som står i aftalen.. om jeg så skulle trylle med et eller andet. For nu ser den både dumt ud, og der er en revne hvor fugt kan så komme ind?

4. Han blev ved med at kalde det en kraftstik.. nu kan jeg godt se din pointe, og det må jeg så bare leve med, dårlig kommunikeret fra mig af.. men føler måske at han, som er vant til at lave disse projekter, og kender til alle de forskellige produkter, så kunne han måske have givet nogle muligheder, da jeg anede ikke hvad en opus et eller andet var da det stod på det oprindelig tilbud.

Jeg kan sagtens følge jeres meninger, og det er lige præcis det jeg søgte.. at jeg ærger mig over nogle ting er hvad det er, men kan også godt se det fra den anden vinkel nu.

Tak
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07 Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Populært lige nu

1. Klargøring af have efter jordvarme
    Lav-Have (læst 260 gange)
  2. Er det lovligt at producere strøm uden godkendelse
    Grøn energi og sparetips (læst 33484 gange)
  3. ydervægge temperatur
    Fyr og opvarmning (læst 476 gange)
  4. Refleksiv isolering bag kælderradiator
    Lav-Hus (læst 4387 gange)
  5. Valg af fjernvarmesystem
    Fyr og opvarmning (læst 255 gange)
  6. Tandrem
    Lav-Bil (læst 192 gange)
  7. Godt forslag til et meget meget simpelt tegneprogram?
    Lav-Hus (læst 239 gange)
  8. Træpille produktion
    Fyr og opvarmning (læst 24765 gange)
  9. Efterisolering af loft - elinstallationer
    Lav-Hus (læst 270 gange)
  10. Skift til varmpumpe fra gasfyr
    Fyr og opvarmning (læst 736 gange)

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere