Badeværelse

Vil gerne høre hvad reglerne er når det kommer til badeværelse..

Her kan man se størrelsen ifølge plantegningen…
Lejligheden er fra 1972 (dermed ikke lever op til standarder idag med vådrumssikring osv).

Vil gerne høre… kan jeg f.x banke fliserne ned, der hvor der ikke er vandinstallationer, og bare spartle op og male.: og kan jeg godt bare kom nye fliser ovenpå de ekisterende, altså der hvor badekaret/bruseren er?

Og igen, kan jeg godt komme nye fliser på de gamle gulvfliser?

Tak
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er ret sikker på at det du beskriver er en renovering som kræver at det vådrums sikres som de nye regler. Og i det tilfælde vil det sige vådrums sikring i hele lokalet, på grund af den lille størrelse. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det jeg gerne vil høre om jeg må:

Komme nye fliser (store) på de eksisterende fliser (orange område)

Banke resten af fliser ned (ca. dertil hvor højre siden af spejlet er) også resten af det grønne område, også bare spartle væggene.

Evt. komme nye fliser på gulvet (det blå sjovt nok) og mit ‘problem her’ ville være gulvets hældning, hvordan vil jeg kunne få det til at hænge sammen hvis jeg f.x bruger store fliser på gulvet, eller sildebens fliser, så jeg får den rigtig hældning. Den anden alternativ vil måske at male gulvet? De små mosaik fliser er egentlig meget flotte, men fugen er bare gråt og grimt.

Så det mit spørgsmål egentlig går ud på er; jeg vil gerne banke nogle fliser ned, beholde de eksisterende der hvor badekaret og vasken er i det område, men bare komme nyere fliser ovenpå, også bare spartle alt andet (inkl. loftet) op og male.

For at opnå en ‘hurtig og billig’ face lift af vadeværelset.

Badeværelset er 1,48 2,20 = 3,25kvm - jeg har hørt at visse badeværelse størrelse kræver at hele rum skal vådrumssikres, men jeg mener at mit er lige på grænsen at den måske ikke behøver..

Komme gerne med jeres råd og ekspertise 🙏🏼
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Du har ret at det ligger lige på grænsen. < 3,25 kvm og væg under 1,3 m så kaldes det små rum.
Men du har jo bruser, og så gælder vådrums reglen 50 plus 30 på væggen hvis der ikke er fast afskærmning. 
Jeg kan ikke gennemskue om det du vil i gang med hedder "større renovering" 
Ved belastnings klasse L ( enfamilie - og sommer huse) er der flere ting der kan medvirke til at udelade vådrums sikring.
Men ved lejligheder som du ser ud til at høre under er der skrappere krav. 
Det følger jo af hovedprincippet i vådrums sikring nemlig at det skal beskytte imod fugt i lejligheder og konstruktioner ved siden af. 





Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 11-10-2022 20:01:48

Du har ret at det ligger lige på grænsen. < 3,25 kvm og væg under 1,3 m så kaldes det små rum.
Men du har jo bruser, og så gælder vådrums reglen 50 plus 30 på væggen hvis der ikke er fast afskærmning. 
Jeg kan ikke gennemskue om det du vil i gang med hedder "større renovering" 
Ved belastnings klasse L ( enfamilie - og sommer huse) er der flere ting der kan medvirke til at udelade vådrums sikring.
Men ved lejligheder som du ser ud til at høre under er der skrappere krav. 
Det følger jo af hovedprincippet i vådrums sikring nemlig at det skal beskytte imod fugt i lejligheder og konstruktioner ved siden af. 




 Vi kommer nok en dag til at skifte hele badeværelse, men idet at vi har renoveret hele lejligheden, kunne vi godt tænke os nu at begynde at nyde boligen lidt, derfor skal vi bare finde på nogle billige og nemme løsninger indtil videre, uden at skulle gå på kompromis med sikkerheden ift. vand og skader. 

Jeg dropper ideen med at sætte nye fliser ovenpå de eksisterende, kan bare male dem der er der i forvejen, men alligevel vil jeg gerne banke fliserne ned der hvor der ikke er vand og bare spartle og male, for jeg tænker ikke at der kommer til at betyde så meget? 

Gulvet bliver der bare lagt noget vådrums linoleum, jeg er ret sikker på at der findes sådan noget som er egnet til badeværelser. 

Så jeg tænker, hvis det kun er midlertidigt, og vi ikke rører noget af de fliser som er der hvor vandinstallationer er, og som fungerer fint lige nu, så er der vel ikke noget problem?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også