Jeg ved ikke om jeg har dummet mig ifm. pudsning af væg ved gulvvarme

Hej allesammen,

Jeg undskylder på forhånd den dårligt beskrevet titel; jeg kunne ikke lige komme på andet... Sagen er den, at jeg har købt huset for 3 måneders tid siden - jeg er meget grøn på gør-det-selv. Jeg er ved at renovere min TV stue, hvor den tidligere ejer har monteret fået lagt nyt gulvvarme med beton ovenpå. Den tidligere ejer havde også sat gipsplader rundt i hele rummet, for at 'gemme' den gamle halv-slide puds væk. Jeg har taget gipspladerne ned, og ser så at væggene i bunden, ud mod vejene, er dækket til med noget gråligt maling-lignende substans - jeg tror først, at tidligere ejer har lagt denne maling på, for at holde på den gamle puds, som flere steder var ikke eksisterende og faldet af. 

Jeg beslutter, uden videre, at fjerne det, så jeg kan smide mørtel på væggen og reperare der hvor pudsen er faldet af. Efter jeg har pudset og fået det pænt, slår det mig så, at det kan være noget flydende fugtspærre jeg har pillet af   Hvad gør jeg nu? Er det en fugtspærre jeg har fjernet og i så fald, kan jeg lave det selv? Det var som sagt malet på de vægge der går ud mod vejene - der ligger flamingo mellem beton og væggene. Jeg har vedhæftet billeder.
 
Planen er på sigt, at jeg vil lægge noget laminat klik gulv (der er egnet til gulvvarme) med en dampspærre og jeg er pt. i gang med at sandspartle de gamle pudsede vægge.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Du kan godt regne med at det ikke har noget med gulvvarmen at gøre. Det er meget tidligere at det er lavet. Den brune grunder tyder på at det er fra før 1970`rne. 
Det kan godt være fordi der har været problemer med fugt, men det hjælper ikke så meget. Kommer der fugt skjolder på din når maling så er det udvendig der skal sættes ind. Det kan være rep. af fuger , utætte nedløbsrør eller tagrender. 
I øvrigt kan du få problemer med at spartel vil hænge ordentlig ved hvorden brune grunder sidder. Men det opdager du jo medens du spartler

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej ev elmand

Tak for velkomsten og svaret! Det letter lidt. Jeg fik spartel til at hænge fast. Jeg havde besøg af VVS'er, der fortalte mig at den spærre der var lagt nok ville skade mere end den ville gavne, da den ville holde fugten under gulvvarmen 'fanget'... Jeg har ikke den store forstand på det, men da han sagde det, gav det meget god mening.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det lyseblå ligner LIP vådrumssikring - det har ingen relevans i en stue men det kan også anvendes som radonspærre, hvilket måske er relevant for området? - skal dog etableres med armering henover kuldebrosisolering for at det holder på sigt.

Fugt under gulvet har ingen relevans når der ikke er organiske materialer.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak for svaret! Jeg tænkte også på radonspærre og jeg er ret sikker på, at det har relevans for området. Dingeo vurderer området til at være i høj risiko for radon. Det var mere eller mindre bare klasket på hist og her - men kun ved de vægge, der vender ud mod vejen. 

Er dette noget jeg kan lave selv? Resten af huset har det oprindelige gulv liggende - det er jo heller ikke radonsikret. Jeg tænker de har lavet det her, da der er et krav om at radonsikre.
Der er ikke noget krav om at radonsikre (når det ikke er nybyg )- det er helt frivilligt ;-)

Ja du kan godt gøre det selv, det udføres ligesom i vådrum og er relativt let - men man skal selvfølgelig være omhyggelig under udførsel. Membranen udføres når du er færdig med alle andre projekter i rummet da den er følsom overfor mekanisk slid. Når den er etableret skal den afdækkes med et friktionslag for at undgå fremtidig perforering (eg. gulvpap eller gulvunderlag).

- Du skal bruge x Kg VS30 + x meter armeringsvæv
- Alle samlinger mellem gulv/væg eller gulv/gulv pensles med VS30
- Armeringsvæv presses ned i den våde masse
- Når det er tørt påføres (med rulle) VS30 på hele fladen + 10cm op ad væggen, ved hjørner bruges der pensel for at få massen til at binde ned igennem armeringsvævet
- Det skal have 2 gange med tørretid imellem for at det er tæt

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også