Kosan-gas..

For at spare lidt på de efterhånden både ret dyre træpiller, som der muligvis også bliver endnu svære at opdrive - har jeg tænk på at supplere med gasvarmeovn på kosan-gas. 
En 10-11 kg gasflaske koster pt. rundt regnet +200 kr. = ca. 1,30 - 1,40 kr./kwh. Men da jeg så hvad selve gasflasken koster "at låne" fik jeg nærmest et føl på tværs - 800 kr.   Kan nogen herinde svare på hvorfor en gasflaske skal koste så meget - for efter min mening er det da fuldstændig absurd ?
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ved godt det ikke er spørgsmålet, Men vær opmærksom på at gas afbrænding afgiver meget fugt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis du regner med at en palle (900 kg) træpiller koster kr. 4000,- svarer det til en kw/h pris på lidt under kr. 1,- for den brugbare energi der kommer ud af pillefyret. Der bliver vist ikke noget at spare ved at supplere med gasopvarmning.

Søren O
Søren O skrev den 07-09-2022 23:34:49

Hvis du regner med at en palle (900 kg) træpiller koster kr. 4000,- svarer det til en kw/h pris på lidt under kr. 1,- for den brugbare energi der kommer ud af pillefyret. Der bliver vist ikke noget at spare ved at supplere med gasopvarmning.

 Du følger vist ikke med i udviklingen - en palle piller koster de fleste steder ikke under 5000 kr. flere forhandler forlanger endda rask væk +6000 kr.    

Køb nogle brugte gasflasker, 10 og 11 kg plejer at koste det samme at få byttet, så man får mest for pengene ved at bruge 11kg flasker.

Vi prøver igen, i morgen --
Undskyld ikke svar på dit spørgsmål men.. Jeg har brændefyr og jeg kan fyre med det meste. Da jeg købte dette sagde alle at jeg skulle købe varmepumpe eller pillefyr, og syntes at jeg var åndsvag, hvem griner nu? Jeg kan ALTID skaffe billig pind.
Mvh.
Mikkel
Annonce
Angående dit spørgsmål tror jeg ikke på at at det kan svare sig, men der er da tit brugte flasker til salg.
Nogle gange kan du endda få en gas grill og en regulator med i handlen.
Mvh.
Mikkel

Jamen lad os da sige en pris på kr. 6000,- for en palle træpiller. Det giver så en varmepris fra pillefyret på max. Kr. 1,40 / kwh. - altså samme pris som med gas. Jeg kan bare ikke se nogen besparelse, men en “masse” bøvl.

Søren O
Søren O skrev den 08-09-2022 06:14:03

Jamen lad os da sige en pris på kr. 6000,- for en palle træpiller. Det giver så en varmepris fra pillefyret på max. Kr. 1,40 / kwh. - altså samme pris som med gas. Jeg kan bare ikke se nogen besparelse, men en “masse” bøvl.

 Det var for at spare på den slunken beholdning af træpiller, og ja det er netop et værre bøvl at skaffe træpiller.   ..med mindre man vælger at hente på byggemarked (eller hos pille-hajer) til vanvittige priser. Dagens tilbud i Silvan 7.000 kr./pl. https://www.silvan.dk/traepiller-oe8-mm-16-kg?id=2180-9852248&fbclid=IwAR2C8IpTnAS7JJkUnW1spQ0qqzYDbiN3OqGqiqHoUTVcjdmWU51PH_IS_74 

Ps. Sidste år gav jeg 1635 kr./pl. incl. lev. fra Fyn til Østjylland - bare for lige at sætte tingene lidt i perspektiv.
Ja, propan-gas giver ikke ret meget CO2, men masser af H2O. En flaske med 11 kg afgiver cirka 17,5 liter vand ved forbrænding. Opvarmer man med en gasovn, skal man forvente en luftfugtighed på over 90%, og at vandet driver ned af vinduerne. Jeg ville ikke bruge en gasovn til opvarmning, hvis der var andre muligheder.

Havde da overvejet en prisbillig varmepumpe, men efter hvad jeg kan google mig til så er de nu ikke særlig effektive når man virkelig har brug for varme - ved en udetemp. på 0 gr. får man måske 2 x input retur, og ved - 10 gr. går det da helt galt.. og med de el-priser skal jeg ikke nyde noget.     
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis